I Forskerpraten blir vi bedre kjent med forskerne ved Lesesenteret. Hvem er de, hva driver de med, og hva motiverer dem? Les intervjuene her!
– Noen ganger må læreren holde litt igjen
– Jeg vil at skolen skal være en plass der de unge lærer å tenke, sier professor Atle Skaftun.
![klasserom](https://www.uis.no/sites/default/files/2021-04/Lesesenteret%20klasserom%20Getty.jpg)
- Å lese med unger er en kjempeviktig ting!
Hvis Trude Hoel fikk ubegrenset med penger, ville hun delt ut bøker og gitt litteraturformidlere til alle barn i Norge. Og så ville hun forsket på hva som skjedde.
![Trude Hoel](https://www.uis.no/sites/default/files/2021-04/Trude%20Hoel.jpg)
– Det er når ein prøver nye ting at ein lærer mest
Margunn Mossige hadde tenkt å ha ei fagleg oppdateringstid i fred etter åtte år som travel leiar for skuleutvikling ved Lesesenteret. Men så veldig roleg har det ikkje blitt.
![Margunn Mossige](https://www.uis.no/sites/default/files/2021-04/Margunn%201.jpg)
– Jeg kan aldri få for mange tekster!
Barns tekster er det beste som finnes! Det er lite som overgår barns skriving, mener førsteamanuensis Anne Håland.
Å ikkje gløyma barn si stemme
Åse Kari H. Wagner kunne godt tenkt seg å bruka meir tid, krefter og pengar på å finna ut korleis ein kan løfta fram og utvikla munnlegheit og dialog i begynnaropplæringa.
![Åse Kari H. Wagner](https://www.uis.no/sites/default/files/2021-04/%C3%85se%20Kari%20H.%20Wagner.jpg)