Lek med språket og dramatisering i barnehagen

Et aktivitetsforslag med utgangspunkt i bildeboka "Vaffelmøkk".

Publisert Sist oppdatert

Vaffelmøkk avTore Renberg og Øyvind Torseter (Illustratør). Cappelen Damm 2013.

Kort om bildeboka

Storesøster Ine står på kjøkkenet og steiker vafler, så hører hun et rop om hjelp: Vaffelmøkk! Lillebror Hasse roper fortvilet igjen: Baffeltøkk! Hva er det Hasse mener? Hva er på ferde? For å oppklare mysteriet må Ine både være doktor, politi, tyv og trollmann.

Opplegg

Forbered deg godt. Les boka, øv deg på forhånd på de forskjellige rollene som Ine går inn i. Se på framsida av boka, og snakk om hva dere ser. Les tittelen. Hva betyr vaffelmøkk? Vaffel og møkk, godt og vondt. Les boka sammen med barna og dramatiser de ulike rollene. Bruk stemmen og kanskje en rekvisitt. Hvordan snakker en trollmann?

Etterpå

Boka kan inspirere til dramatisering. Bruk gjerne enkle rekvisitter. Hvem vil være Doktor Ine og hvem vil være tyven? Teksten i boka kan være replikkene, eller dere kan lage egne replikker. Å vise mulighetene boka byr på, kan igjen gi inspirasjon til barnas egen rollelek.

Neste gang

Les boka igjen. Kan dere lage nye, egne trylleformularer? Dikt i vei. Skriv de ned. Kan de også gå på rim, slik som Ines? Skriv ned flere ord som rimer på vaffelmøkk. Hvor mange klarer dere? Kan papirklippillustrasjonene i boka inspirere barna til å lage sine egne?