Lek med riming i språket

Et aktivitetsforslag for barnehagen med utgangspunkt i diktet "Appel sin" av Erlend Loe.

Publisert Sist oppdatert

DIktet er hentet fra "Jeg fant, jeg fant!" (Gyldendal)

Denne boka er utsolgt fra forlaget, men prinsippet i opplegget kan brukes med utgangspunkt i andre tekster.

Kort om diktsamlingen og diktet
Jeg fant, jeg fant er en samling med nye barnedikt fra kjente, norske forfattere. Vi har valgt diktet Appel sin av forfatteren Erlend Loe, fordi lekende utforsking av språket har en viktig funksjon for utviklingen av et metaperspektiv på språk. Riming handler om at lyden av ord likner på hverandre, og riming egner seg godt til utforsking av lydsiden ved språket.

I diktet Appel sin er det enderim – det siste ordet i to linjer rimer på hverandre. I tillegg har diktet kvaliteter som en ”tungebrekker”, som vi kjenner fra André Bjerke-tradisjonen.

Appel sin
Lille Appel Jørgensin
Roter litt med din og min.
Appel syns at alt er hans,
klarer ikke allemanns.
Appel får problemer da
med å se hva som er hva.
Er det mitt?
Er det ditt?
Kan det være Appel sitt?
Hør nå, lille Appel-min,
dette er en mandarin,
den tilhører Josefin,
og her er min,
og her er din,
og denne her er Appel sin.

-Erlend Loe-

Opplegg
Bruk av konkrete gjenstander kan være en god støtte når vi formidler – og en gjenstand som passer godt til diktet Appel sin, er en appelsin. Skap forventning ved å holde opp en appelsin. Hør på ordet. Smak på ordet. Send appelsinen rundt og la barna få kjenne på den og lukte på den. Så spør du: Hvem er dette sin appelsin? Hva tenker barna om det? På denne måten motiverer du barna til å møte diktet. Si at nå skal barna få høre et lite dikt om hvem som eier appelsinen. Den muntlige fremføringen av dikt er viktig på grunn av lydkvalitetene: Legg vekt på uttalen slik at disse kvalitetene kommer frem. Les med innlevelse og øv deg på forhånd for pauser og trykk.

Etterpå
Diktet tilbyr et stort rom for undring og samtale og finne på nye ord selv. Ord inne i ord. Språkstimulerende lek. Andre ord på sin? Hvem sin appelsin er dette? Diktet kan inspirere til dramatisering. Bruk gjerne enkle rekvisitter.

Neste gang
Gjentakelse er viktig – vi kan ikke forvente at ett forsøk er nok til å sikre interesse hos barna.