Lek med bokstaver i barnehagen

Et aktivitetsforslag med utgangspunkt i bildeboka Ordfabrikken

Publisert Sist oppdatert

Ordfabrikken av Agnès de Lestrade. (Aschehoug)

Denne boka er ikke lenger under utgivelse, men sjekk gjerne på biblioteket ditt. Hvis du ikke får tak i den, kan prinsippene fra opplegget fungere med andre, lignende bøker.

Kort om bildeboka
Tenk deg at du må kjøpe  ordene du vil si! Og ikke bare må du kjøpe ordene, du må svelge dem også. Noen ord koster mye, noen finner du på billigsalg, mens ord som luftsuppe og venteboller finner du i søppelbøttene. Dette er utgangspunktet for Filip som er forelsket i Siri. Filip har ikke råd til å kjøpe Jeg elsker deg, men det har Oskar, for hans foreldre er veldig rike. Dramaet er satt.

Opplegg
Forbered deg godt. Les boka, øv deg på forhånd. Start med å stille et åpent, undrende spørsmål til barna: Tenk om vi måtte kjøpe alle ordene vil ville si? Tenkt om det var sånn at vi måtte putte penger på en maskin for å kjøpe ord? La samtalen og undringen utfolde seg. Skap en fascinasjon og når barna er klare, les boka sammen med barna.

Etterpå
Finn fram Ordfabrikken du selv har laget. Ordfabrikken er en spennende pappeske, med hull på toppen, plass til en hånd. Og oppi esken har du alle bokstavene, og flere utgaver av hver, ekstra mange utgaver av vokalene. En kartongbit for hver bokstav.

Barna får plukke bokstaver, en om gangen. Etter hvert som de plukker, legges bokstavene på bordet og danner et ord. Den voksne kan også skrive ordet ned. Vi sier navnet på bokstavene etter hvert, og leser det nye ordet sammen med barna. Mest sannsynlig er det et nonsensord som dukker opp S O M B S, for eksempel, og det er bare bra, for som vi vet, tulleord er morsomt. Etterpå kan vi prøve å flytte om på bokstavene og lage nye ord. Og så er det bare å fortsette.

Neste gang
Hva koster en bokstav? Hvor mange kroner? Her kan vi kjøpe og selge, telle og regne. Lange ord og korte ord. Vi kan skrive bokstavprisliste og lister over hvilke bokstaver som dukker opp oftest? Hvordan ser den tabellen ut?