I denne modulen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.
Høytlesing er bra for barn, både i barnehagen og hjemme. Å lese sammen med barn gir tilgang til felles kulturopplevelser, som er grunnleggende for inkludering, samhandling og lek.
Det er ikke så mange barnehageansatte i Norge som har erfaringer med å bruke digitale bildebøker på ulike språk sammen med barna i barnehagen. Men, i prosjektet Sprell har barnehageansatte samlet erfaringer med dette. Fagfilmen Når er det bra å bruke digitale bøker i barnehagen? forteller nettopp om når og på hvilke måter det kan være spesielt bra å bruke digitale bøker.
Modulen er en av flere moduler utviklet i forskningsprosjektet Sprell.
Målet med denne modulen er å gi erfaringsbaserte råd om når det kan være bra å bruke digitale bøker i barnehagen. I tillegg er det et mål å gi barnehagelærere, barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdannere mulighet til å prøve å lese digitale bildebøker selv, gjennom gratis tilgang til sju bøker på norsk, litauisk, polsk og arabisk.
For hvem: Barnehagelærere, barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdannere.
Anbefalt tidsbruk: ca. 40 min.
Tips til gjennomføring:
1. Se fagfilmen "Når er det bra å bruke digitale bøker i barnehagen?"
2. Diskuter refleksjonsspørsmålene i grupper.
3. Gjennomfør aktiviteten i grupper.
4. Se eksempelfilmen "Lesing i flerspråklig barnegruppe".
Fagfilm: Å bruke digitale bøker i barnehagen
Refleksjonsspørsmål
- Hvilke erfaringer har dere med å lese digitale bildebøker sammen med barn i barnehagen, og hvordan skiller disse seg fra erfaringer med å lese papirbok?
- Hvilket potensial ser dere i digitale bildebøker på ulike språk for å synliggjøre språklig mangfold i barnehagen?
- Hvordan kan digitale bildebøker på ulike språk brukes i foreldresamarbeidet?
Aktivitet
Velg en av de digitale bildebøkene fra Sprell-biblioteket og les den med oppleserstemme på norsk. Les deretter den samme boka med oppleserstemme på et annet språk. Diskuter:
- Sammenliknet med en papirbok, hvordan opplever du den digitale boka?
- På hvilke måter kan du bruke boka med din barnegruppe?
- I hvilke sammenhenger kan det være hensiktsmessig å bruke boka med den norske oppleserstemmen?
- Hvordan, tror du, vil din barnegruppe reagere på boka lest opp på et annet språk?
- Hva kan være positivt med å invitere foreldrene til lesestund på storskjerm sammen med barna?
Eksempelfilm: Lesing i flerspråklig barnegruppe
Takk til ansatte og barn i Ringen barnehage.
Les bøkene fra Sprell sitt digitale bibliotek
Faglig ansvarlige
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Institutt for barnehagelærerutdanning
Institutt for barnehagelærerutdanning