Frokostmøte i Tromsø: Hva kan du som skoleeier og skoleleder gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?

Onsdag 9. oktober kl. 08.30 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Scandic Ishavshotel, Tromsø. Spørsmålet vi stiller er: Hva kan skoleeiere og -ledere gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?

Publisert Sist oppdatert

Frokostmøte Tromsø for skoleledere og skoleeiere - Tid for lesing-logo
Nasjonalt lesesenter inviterer deg som er skoleleder og skoleeier til frokostmøte om lesing.

Nasjonalt lesesenter (UiS) er i gang med en ny, nasjonal lesesatsing kalt «Tid for lesing». Bakgrunnen for satsingen er ulike undersøkelser som viser klar nedgang i elevers leseferdigheter og leseinteresse. Denne trenden ønsker vi å snu i et felles leseløft.

Tid for lesing har tre hovedbudskap: tid, lesekondis, engasjement. Satsingen skal bidra til å spre kunnskap om lesing og leseopplæring, og gi lærere, skoleledere og skoleeiere inspirasjon, råd og støtte i arbeidet med å bedre elevenes leseferdigheter og lesemotivasjon.

I frokostmøtet vil vi presentere utfordringsbildet som ligger til grunn for Tid for lesing, tematisere skolelederes sentrale rolle skal vi lykkes med å skape et leseløft, dele faglige anbefalinger fra Nasjonalt lesesenter og informere om ulike tiltak som vil komme. Det vil bli mulighet for spørsmål og dialog etter presentasjonen.

Tid for lesing er en del av Kunnskapsdepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet sin leselyststratgi, Sammen om lesing. Dette møtet er særlig relevant for deg som er skoleleder eller skoleeier. Frokostmøtet er gratis.

Praktisk informasjon

Dato: Onsdag 9. oktober 2024
Tidspunkt: 08:30-10:00
Sted: Scandic Ishavshotel, Tromsø

Servering av frokost fra kl. 08.00
08.30: Velkommen og innledning.
08.40: Presentasjon av Tid for lesing og refleksjon rundt hva skoleeiere og -ledere kan gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter, ved Unni Fuglestad og Johanne Ur Sæbø, Nasjonalt lesesenter.
09.30-10.00: Spørsmål og dialog.

Meld deg på frokostmøtet her

Vel møtt!