Læringsmiljøprosjektet pulje 8

På denne siden finner du informasjon om Læringsmiljøprosjektet pulje 8 (2024 - 2026).

Publisert Sist oppdatert
Nasjonale samlinger for pulje 8 i Læringsmiljøprosjektet

6. juni 2024: Oppstartssamling (fysisk samling)

18. – 19. september 2024: Første samling (fysisk samling)

12. – 13. mars 2025: Andre samling (digitalt)

22. – 23. oktober 2025: Tredje samling (digitalt)

18. – 19. mars 2026: Fjerde samling (digitalt)

Organisering

Utdanningsdirektoratet er eier av prosjektet. Læringsmiljøsenteret er tildelt oppdraget for gjennomføring av pulje 8.

Faser og viktige datoer i prosjektet

Oversikt over samlinger og tema for de ulike fasene/semestrene.

Jente henger opp-ned i klatrestativ
Illustrasjonsfoto: Jørn Steen/Læringsmiljøsenteret, UiS
6. juni 2024Oppstartssamling - fysisk samling
Vår og høst 2024Forankringsarbeid lokalt

__________

Høst 2024: Fremme og utvikle et trygt og godt barnehage- og skolemiljø

18. - 19. september 2024Første samling nasjonale fagdager - fysisk samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Vår 2025: Forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel og krenkelser

13. - 14. mars 2024Andre samling nasjonale fagdager - digital samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Høst 2025: Organisasjonsutvikling og utvikling av ledelse

22. - 23. oktober 2025Tredje samling nasjonale fagdager - digital samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Vår 2026: Videreføring av nkludering og bygging av positiv kultur

18. - 19. mars 2026 Fjerde samling nasjonale fagdager - digital samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

I alle fasene/semestrene er det viktig å

  • Etablere og utvikle rutiner og praksis for en lærende organisasjon
  • Formulere mål (basert på lokale data)
  • Utarbeide en framdriftsplan og revidere den underveis
  • Feedback, veiledning og støtte

Det skal være en lokal arbeidsgruppe i hver barnehage og skole som ledes av styrer/rektor. Prosjektet som helhet skal ledes av en kommunal styringsgruppe: oppvekstleder/e (eier), styrere og/eller rektor i de deltakende barnehagene/skolene og veilederne fra Læringsmiljøsenteret. PPT, helsesøster oppfordres til å delta i gruppen.

Å fremme et trygt og godt barnehage-, SFO- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Hovedmålet i Læringsmiljøprosjektet

Prosjektledere ved Læringsmiljøsenteret

Førstelektor i pedagogikk
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Universitetslektor i pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi
51831846
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn