Bokstart - prosjektevaluering

Forskere ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger og Universitetet i Oslo har utarbeidet en rapport som oppsummerer pilotprosjektet i Bokstart. Målet med prosjektet var å oppmuntre foreldre til å lese for barnet sitt, snakke om bøker og gradvis utvikle et godt og livslangt forhold til lesing og litteratur hos barn, slik at de utvikler gode leseferdigheter.

Publisert Sist oppdatert
Fakta

Tittel: Bokstart - Rapport: Prosjektevaluering av Bokstart-prosjektet

Forfattere: Natalia Kucirkova, Elisabeth Stray Gausel, Ann Kristin Kolstø-Johansen og Vibeke Grøver

Utgitt av: Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger

År: 2022

Sider: 68

Les rapporten

Bokstart er et prosjekt som ble drevet av Foreningen !les i 2019–2022 i Oslo kommune.

Foreningen !les er en ideell organisasjon som har som mål å spre leselyst og skape lesere blant barn. Bokstart er et internasjonalt anerkjent program som opprinnelig kom fra Storbritannia, hvor det var kjent som Bookstart. Kjernen i programmet er den forskningsbaserte tanken om at barn som blir lest for fra tidlig alder, får en god start på livet. Bokstarts nøkkelmekanisme for å oppmuntre voksne til å lese for barna sine fra de er små, er å gi familiene bøker og informasjon om viktigheten av å lese for barn.

Med økonomisk støtte fra danske Egmont Fonden startet Foreningen !les en modifisert versjon av Bookstart-programmet i Norge. Målet med prosjektet var å oppmuntre foreldre til å lese for barnet sitt, snakke om bøker og gradvis utvikle et godt og livslangt forhold til lesing og litteratur hos barn, slik at de utvikler gode leseferdigheter. Dette passer med Foreningen !les sitt overordnede mål, som er å skape lesere blant barn og unge.

Prosjektet var rettet mot småbarnsfamilier bosatt i Norge og innebar samarbeid med helsestasjoner og biblioteker om å levere bøkene og informasjonen til foreldrene. Tilbudet har omfattet barn fra 0–3 år og foreldrene deres.

Denne rapporten oppsummerer prosjektet og viktige funn fra prosjektets evaluering. Den baserer seg på et spørreskjema til foreldre, bibliotekarer og helsesykepleiere som deltok i prosjektet, og kvalitative intervjuer med et utvalg av foreldrene. Målet med denne rapporten har vært å identifisere synspunkter fra helsestasjonsansatte, bibliotekarer og foreldre om Bokstart-prosjektet, sier forsker Natalia Kucirkova ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger.

Sentrale funn i evalueringen er blant annet at:

  • foreldre mener det å lese sammen ga anledning til en rolig stund, der boken skapte en ramme for felles oppmerksomhet og tilknytning.
  • foreldre mener Bokstart var et fint tilbud som de håpte var kommet for å bli.
  • helsesykepleiere og bibliotekarer mener Bokstart bør fortsette.
  • helsesykepleiere opplever at prosjektet gir anledning til å snakke med foreldre om barnets språkutvikling.
  • bibliotekarene uttrykker at prosjektet gir mulighet til å nå ut til foreldre som ellers ikke leser for sine barn.