Ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett kan hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet, viser funn fra ny doktorgrad.
Fredag 13. desember 2024 kl. 10:00 disputerte Eli Vibeke Eriksen, ph.d.-kandidat ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, for graden Philosophiae doctor ved Universitetet i Stavanger.
Les mer om doktorgradsavhandling hennes her: Sosial-emosjonelle ferdigheter kan fremme elevers engasjement i skolen
Eriksen vil forsvare avhandlingen: «Academic engagement: The potential role of social–emotional competencies: A study conducted among Norwegian lower secondary school students».
Avhandlingen finner du elektronisk tilgjengelig her
Disputasen er åpen for alle
Alle interesserte er velkommen til å følge disputasen i KE-hus, men det vil også være mulig å delta digitalt via denne Teams lenken for de som ikke har anledning til å delta fysisk. Møte-ID: 392 191 539 098 og Passord: RAjsmj.
Tittel på prøveforelesningen:«Hvordan kan sosial og emosjonell kompetanse bidra til læring, likeverd og livskvalitet?»
Bedømmelseskomiteen og veiledere
- Hovedveileder: professor Edvin Bru, Læringsmiljøsenteret
- Medveiledere: professor Simona C. S. Caravita, Læringsmiljøsenteret
og førsteamanuensis Kjersti B. Tharaldsen, Læringsmiljøsenteret - Disputasleder: Dag Jostein Nordaker, senterleder ved Læringsmiljøsenteret
Bedømmelsekomiteen består av:
- Førsteamanuensis Alli Klapp, Göteborgs universitet, Sverige
- Forsker og seksjonsleder Solveig Holen, RBUP Øst og Sør
- Førsteamanuensis Hans Erik Bugge, Universitetet i Stavanger