Disputas om sosial-emosjonelle ferdigheter

Fredag 13. desember 2024 kl. 10:00-14:30,
Kjølv Egelands hus,
E-164.

Ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett kan hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet, viser funn fra ny doktorgrad.

Publisert Sist oppdatert

Ungdommer som går alene
Elever på ungdomsskolen står overfor mange utfordringer i hverdagen. Sosial-emosjonelle kompetanser kan hjelpe de med å møte de utfordringene på en konstruktiv måte, ifølge ny forskning.

Fredag 13. desember 2024 kl. 10:00 disputerte Eli Vibeke Eriksen, ph.d.-kandidat ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, for graden Philosophiae doctor ved Universitetet i Stavanger.

Les mer om doktorgradsavhandling hennes her: Sosial-emosjonelle ferdigheter kan fremme elevers engasjement i skolen

Eriksen vil forsvare avhandlingen: «Academic engagement: The potential role of social–emotional competencies: A study conducted among Norwegian lower secondary school students».

Avhandlingen finner du elektronisk tilgjengelig her

Disputasen er åpen for alle

Alle interesserte er velkommen til å følge disputasen i KE-hus, men det vil også være mulig å delta digitalt via denne Teams lenken for de som ikke har anledning til å delta fysisk. Møte-ID: 392 191 539 098 og Passord: RAjsmj.

Tittel på prøveforelesningen:«Hvordan kan sosial og emosjonell kompetanse bidra til læring, likeverd og livskvalitet?»

Bedømmelseskomiteen og veiledere

  • Hovedveileder: professor Edvin Bru, Læringsmiljøsenteret
  • Medveiledere: professor Simona C. S. Caravita, Læringsmiljøsenteret
    og førsteamanuensis Kjersti B. Tharaldsen, Læringsmiljøsenteret
  • Disputasleder: Dag Jostein Nordaker, senterleder ved Læringsmiljøsenteret

Bedømmelsekomiteen består av:

  • Førsteamanuensis Alli Klapp, Göteborgs universitet, Sverige
  • Forsker og seksjonsleder Solveig Holen, RBUP Øst og Sør
  • Førsteamanuensis Hans Erik Bugge, Universitetet i Stavanger