Disputas om implementering av forskningsbaserte tiltak på sosial og emosjonell læring

Onsdag 16. oktober 2024 kl. 10:00-15:00,
Kjølv Egelands hus,
KE E-164.

Jeanette Halvorsen disputerer for ph.d.-graden ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora.

Publisert Sist oppdatert

Elever som er glade i en skolegård.
Hva skal til for at barn og unge skal klare å stå i utfordrende situasjoner samt håndtere egne følelser? Illustrasjonsfoto: Elisabeth Tønnessen/UiS.

Flere barn og unge strever med å både stå i utfordrende situasjoner over tid samt å håndtere egne følelser. Kunnskap om barn og unges sosiale og emosjonelle utvikling er derfor veldig tidsriktig – og kanskje også viktigere enn noen gang.

– Det er en uheldig utvikling at mange barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. At skoler og barnehager får til å implementere forskningsbaserte tiltak rettet mot dette temaet, er noe som kan være med å bremse den uheldige utviklingen vi ser hos barn og unge for tiden, sier Jeanette Halvorsen, stipendiat i utdanningsvitenskap ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger (UiS).

Onsdag 16. oktober disputerer hun for sin doktorgrad. Hun har vært en del av forskningsprosjektet Resilient, og har i sin avhandling undersøkt om undervisningsopplegget ROBUST, som er intervensjonen i prosjektet, har blitt implementert som planlagt i skolene som har vært med.

Les også: – Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang

– Barn og unge bør bli mer robuste

ROBUST har som mål å fremme trivsel, psykisk helse og motivasjon hos elever på ungdomstrinnet gjennom å støtte opp under elevenes sosiale og emosjonelle utvikling. Som navnet også tilsier, vil dette undervisningsopplegget kunne gi barn og unge mer kunnskap og strategier for å være i stand til å takle livets mange utfordringer, og at de dermed også kan kalles mer robuste, eller resiliente.

– I min doktorgrad har jeg gått i dybden på om ROBUST har blitt implementert som planlagt, det som kalles fidelitet, i tillegg til å undersøke hvor mye av det som var planlagt gjennomført i prosjektet som faktisk har blitt implementert i skolene, noe vi kaller dose. Og sist, men ikke minst, har jeg undersøkt om implementeringen er gjennomført med høy kvalitet, slik at en kan forvente en positiv effekt hos elevenes sosiale og emosjonelle utvikling over tid, forklarer hun.

Informasjon om disputasen

Onsdag 16. oktober 2024 kl. 10:00 vil Jeanette Halvorsen, ph.d.-kandidat ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, disputere for graden Philosophiae doctor ved Universitetet i Stavanger.

Halvorsen vil forsvare avhandlingen: «Fidelity, dosage, and quality of delivery in implementation of the Resilient intervention: The importance of a well-functioning support system for high-quality implementation”. Avhandlingen finner du her

Alle interesserte er velkommen til å følge disputasen i KE E-164 eller digitalt via denne lenken. Møte-ID: 337 506 553 343. Passord: K5xw6C. Selve disputasen vil finne sted fra og med kl. 12:00.

Tittel for prøveforelesningen: “Navigating Implementation as a Multifaceted Process: Addressing Key Challenges in Educational Interventions»

Bedømmelsekomiteen og veiledere

Bedømmelsekomiteen består av seniorforsker Dr. Ola Demkowicz, University of Manchester, UK, førsteamanunensis Dr. Lene-Mari Potulski Rasmussen, Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord) og professor Ulrich Dettweiler ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, UiS.

Jeanette Halvorsen sine veiledere er professor Sigrun Ertesvåg og dosent Pål Roland ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved UiS og leder for disputasen er senterleder Dag Jostein Nordaker.