Åpen forelesning med Robert Pianta

Mandag 28. oktober 2024 kl. 12:30-13:30,
Arne Rettedals hus,
Ø-110.

Robert C. Pianta, en av verdens fremste utdanningsforskere, vil holde en åpen forelesning på UiS om viktigheten av relasjoner for menneskelig utvikling og utdanning.

Publisert Sist oppdatert

Robert Pianta
Robert C. Pianta. Foto: Dan Addison, University of Virginia Communications

Professor Robert C. Pianta er utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Stavanger. Denne utnevnelsen vil formelt finne sted ved UiS sin årsfest og 20-årsjubileumsmarkeringen tirsdag 29. oktober.

Les også: – En stor heder å bli æresdoktor ved UiS

I forbindelse med UiS-besøket vil Pianta også holde en åpen forelesning om viktigheten av relasjoner for menneskelig utvikling og utdanning. Forelesningen vil finne sted 28. oktober kl. 12:30-13:30, og er åpen for alle interesserte.

En av verdens fremste utdanningsforskere

Piantas forskning er sentrert rundt betydningen av samhandling mellom lærere og elever og betydningen den har for elevenes sosiale og faglige læring. I tillegg til å videreutvikle elevenes erfaringer med skolen gjennom å styrke læreres profesjonelle utvikling.

Med denne nye utnevnelsen som æresdoktor, blir Pianta den åttende æresdoktoren ved UiS, sammen med Jan Egeland, Finn Kydland, Toril Moi, Rajagopal Raghavan, Jacob Jervell, Finn Kjærsdam og Fatih Birol.

Æresdoktorgrader ved UiS blir tildelt for betydelig vitenskapelig eller kunstnerisk innsats eller utmerket arbeid for vitenskapen eller kunsten.