Læringsmiljøprosjektet pulje 7

På denne siden finner du informasjon om Læringsmiljøprosjektet pulje 7 (2023 - 2025).

Publisert Sist oppdatert
Nasjonale samlinger for pulje 7 i Læringsmiljøprosjektet

19. april 2023: Oppstartssamling

20. - 21. september 2023: Første samling (Gardermoen)

13. - 14. mars 2024: Andre samling (digital)

16. - 17. oktober 2024: Tredje samling (digital)

19. - 20. mars 2025: Fjerde samling (Gardermoen)

Organisering

Utdanningsdirektoratet er eier av prosjektet. Læringsmiljøsenteret er tildelt oppdraget for gjennomføring av pulje 7.

Faser og viktige datoer i prosjektet

Oversikt over samlinger og tema for de ulike fasene/semestrene.

En gutt sitter ved et bord og smiler til kamera. Foto: Elisabeth Tønnessen/Læringsmiljøsenteret, UiS
Illustrasjonsfoto: Elisabeth Tønnessen/Læringsmiljøsenteret, UiS
19. april 2023Oppstartssamling - fysisk samling
Vår og høst 2023Forankringsarbeid lokalt

__________

Høst 2023: Fremme og utvikle et trygt og godt barnehage- og skolemiljø

20. - 21. september 2022Første samling nasjonale fagdager - fysisk samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Vår 2024: Forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel og krenkelser

13. - 14. mars 2024Andre samling nasjonale fagdager - digital samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Høst 2024: Organisasjonsutvikling og utvikling av ledelse

16. - 17. oktober 2024Tredje samling nasjonale fagdager - digital samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Vår 2025: Inkludering og bygging av positiv kultur

19. - 20. mars 2025 Fjerde samling nasjonale fagdager - fysisk samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

I alle fasene/semestrene er det viktig å

  • Etablere og utvikle rutiner og praksis for en lærende organisasjon
  • Formulere mål (basert på lokale data)
  • Utarbeide en framdriftsplan og revidere den underveis
  • Feedback, veiledning og støtte

Det skal være en lokal arbeidsgruppe i hver barnehage og skole som ledes av styrer/rektor. Prosjektet som helhet skal ledes av en kommunal styringsgruppe: oppvekstleder/e (eier), styrere og/eller rektor i de deltakende barnehagene/skolene og veilederne fra Læringsmiljøsenteret. PPT, helsesøster oppfordres til å delta i gruppen.

Faste veiledere fra Læringsmiljøprosjektet følger kommunen gjennom hele perioden.

Å fremme et trygt og godt barnehage-, SFO- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Hovedmålet i Læringsmiljøprosjektet

Prosjektledere ved Læringsmiljøsenteret

Førstelektor i pedagogikk
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi
51831848
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning