Ressursene er tilpasset barnehagelærerutdanningen og kunnskapsområdet STM (språk, tekst og matematikk). De er utviklet som følge av forskning gjort som en del av DiCoTe-prosjektet ved Universitetet i Stavanger.
Disse ressursene er utviklet av forskningsprosjektet DiCoTe, som en støtte for barnehagelærerutdannere i STM til å fremme barnehagelærerstudentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse. Fokuset i ressursene er hvordan studentene kan styrke barns forståelse og utforsking av matematikk og programmering gjennom lek med kodeleker.
Ressursene består av en oversiktsside og seks undersider:
- Bishops matematiske aktiviteter
- Barns utforskende lek med kodeleker
- Barnehagelærerens rolle i kodeaktiviteter
- Å planlegge aktiviteter med kodeleker
- Å involvere alle barn i kodeaktiviteter
- Videreutvikle barns lek med kodeleker
Ressursene er utviklet på bakgrunn av forskning gjort som en del av DiCoTe-prosjektet. Ressursene er gratis og åpent tilgjengelige for alle. Ressursene inneholder tips til forberedelse, fagfilmer, refleksjonsspørsmål og forslag til aktiviteter.
DiCoTe er en forkortelse for «Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys». DiCoTe er et pågående forskningsprosjekt som gjennomføres ved Universitetet i Stavanger i perioden 2021-2025.