Rapport etter spørreundersøkelse om skriveopplæringen i grunnskolen, der det vises til lærerutdanningens mulige ansvar for situasjonen. Utformet av Språkrådet i samarbeid med forskere ved Institutt for lærerutdanning (ILU) ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU).
Resultatene av denne spørreundersøkelsen, rettet mot norsklærere i grunnskolen, indikerer at norsklærere i stor grad føler seg rustet til å undervise i de fleste norskfaglige emnene. En overvekt av respondentene er av den oppfatning at norsklærere har et særskilt ansvar for skriveopplæringen til elevene, og respondentene fremstår følgelig bevisst på norskfagets særlige ansvar for å utvikle elevenes skriveferdigheter.
Respondentenes svar indikerer at elever i grunnskolen bruker mye tid på skriveaktiviteter som innebærer å svare på spørsmål og kortsvarsoppgaver, og langt mindre tid på arbeid med lengre tekster. Tidligere forskning på skriving i grunnskolen har funnet at det foregår mye fragmentert skriving i undervisningen og at det derfor er utfordrende å utvikle skriveaktivitetene og tydeliggjøre skrivingens funksjon. Resultatene fra denne undersøkelsen kan indikere at dette fortsatt er tilfellet, heter det i rapporten.
Respondentenes svar indikerer at elever i grunnskolen bruker mye tid på skriveaktiviteter som innebærer å svare på spørsmål og kortsvarsoppgaver, og langt mindre tid på arbeid med lengre tekster.
Mange av funnene i rapporten er sammenfallende med tidligere forskning på skriving i skolen (jf. f.eks. Berge (2021)). Ifølge Byberg Johansen, Kvistad & Skar (2021) blir arbeidet med å styrke skriveopplæringa prioritert lavt i skolen. Lærerne oppfatter det derfor som krevende å undervise i skriving. Graham, Skar & Falk (2021) viser at 60 prosent av lærerne på småtrinnet mener at lærerutdanninga ikke forbereder dem tilstrekkelig til å undervise i skriving.
Undersøkelsen er utformet av Språkrådet, i samarbeid med forskere ved Institutt for lærerutdanning (ILU) ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU). Oslo Economics har gitt innspill til utforming og oppbygging av undersøkelsen, som ble publisert i mai 2024.