Norske lærerstudenters kunnskap om bruk av digitale verktøy i matematikk gjennom lærerutdanningen

I denne doktogradsavhandlingen har Ramesh Gautam, fullført stipendiat ved Universitetet i Stavanger, forsket på hvordan norske lærerstudenters kunnskap om bruk av digitale verktøy i matematikk utvikles gjennom lærerutdanningen.

Publisert Sist oppdatert

Ramesh Gautam fullførte sin doktorgrad innen matematikkdidaktikk i 2025 ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger. Avhandlingen heter «TPACK in Teacher Education: Exploring Pre-service Teachers’ Knowledge to Integrate Technology in Mathematics».

– Hva har du forsket på?

Portrett av Ramesh Gautam
Ramesh Gautam har forsket på hvordan norske lærerstudenters kunnskap om bruk av digitale verktøy i matematikk utvikles gjennom lærerutdanningen. (Foto: UiS)

– I denne studien har jeg forsket på hvordan norske lærerstudenters kunnskap om bruk av digitale verktøy i matematikk utvikles gjennom lærerutdanningen. Jeg har spesielt fokusert på de teknologiske, pedagogiske og faglige kunnskapsdimensjonene (på engelsk TPACK - altså Technological Pedagogical and Content Knowledge) som lærerstudentene utvikler, og hvordan disse påvirkes av de utfordringene og mulighetene de møter når de bruker digitale verktøy i undervisning og læring. Studien har også undersøkt hvilke faktorer som bidrar til eller hindrer effektiv bruk av digitale verktøy i matematikklærerutdanningen.

– Hva fant du ut?

– Funnene mine viser at det er noen utfordringer knyttet til hvordan lærerstudenter bruker teknologi på en god måte i matematikkundervisningen og hvordan de tolker kunnskap for å bruke teknologi. Det viste seg også at et betydelig antall lærerstudenter ikke bruker teknologi i matematikk selv om de har mulighet til å gjøre det.

Funnene mine viser at det er noen utfordringer knyttet til hvordan lærerstudenter bruker teknologi på en god måte i matematikkundervisningen.

Ramesh Gautam, om sin doktorgradsavhandling

– Hva kan være årsaken til det?

– Personlige faktorer, som erfaring og interesse for teknologi, samt institusjonelle faktorer, som lærerutdanningens innhold, påvirket hvordan de brukte digitale verktøy. Jeg fant også ut at det er forskjeller mellom studenter som er på ulike trinn i lærerutdanningen, samt noen små forskjeller mellom menn og kvinner når det gjelder teknologikunnskap. Funnene avslører betydelige svakheter i teknologisk kunnskap, til tross for noen mindre forbedringer i fagkunnskap og pedagogiske kunnskap hos lærerstudenter mellom begynnelsen og slutten av lærerutdanningen. Tilsvarende presterte lærerstudenter på grunnskolelærerutdanningen for 5.–10. trinn bedre enn de på grunnskolelærerutdanningen for 1.–7. trinn, med betydelige forskjeller i pedagogisk kunnskap, fagkunnskap og teknologisk fagkunnskap. Andre kunnskapsdomener viste derimot sammenlignbare nivåer på tvers av de to utdanningene. Kjønnsforskjeller ble også observert.

– På hvilken måte?

– Mannlige lærerstudenter vurderte sin kunnskap i teknologiske domener høyere enn kvinner, men denne forskjellen var ikke signifikant. Det var ingen signifikante forskjeller på andre kunnskapsdomener, bortsett fra pedagogisk kunnskap, som ble vurdert høyere av kvinnelige lærerstudenter.

Personlige faktorer, som erfaring og interesse for teknologi, samt institusjonelle faktorer, som lærerutdanningens innhold, påvirket hvordan de brukte digitale verktøy.

Ramesh Gautam, om sin doktorgradsavhandling

Hva kan forskningsfunnene brukes til?

– Funnene kan brukes til å:

  • Informere om utviklingen av lærerutdanningsprogrammer, ved å inkludere mer intensiv opplæring og støtte i bruken av digitale verktøy, spesielt med tanke på de identifiserte svakhetene i teknologiske kunnskaper.
  • Gi grunnlag for å anbefale revisjoner i lærerutdanningens læreplaner, slik at de bedre møter kravene til teknologisk kompetanse i dagens læringsmiljø.
  • Oppmuntre lærerutdannere til samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner for å styrke ferdigheter i bruk av digitale verktøy, noe som er essensielt for å utvikle lærerstudentenes kompetanse i tråd med teknologiske utviklinger.
  • Anbefale at utdanningsinstitusjoner og politikere tar grep for å sikre at lærerutdanningen er bedre forberedt på å integrere teknologi i pedagogisk praksis.

Ramesh Gautam disputerte ved Universitetet i Stavanger 27. januar 2025.