Integrasjon av teori og praksis gjennom mikronettverk i grunnskolelærerutdanningene. I hvilken grad opplever lærerstudenter at de utvikler sin kompetanse gjennom mikropraksis? Fagartikkel av tre lærerutdanningsforskere fra UiT - Norges arktiske universitet.
Mikropraksis innebærer at studenter gjennomfører undervisningsøkter på omtrent en skoletime en gang i måneden. Disse øktene gir studentene mulighet til å teste ut undervisningsopplegg, etterfulgt av en refleksjonsøkt.
Det har vært givende å observere og delta i mikropraksiser, det har vært inspirerende og jeg har sett hvordan man kan tilpasse aktiviteter til forskjellige trinn og størrelser på grupper.
Hovedformålet med mikropraksis i fag er å supplere studenters ordinære praksisperioder, og er knyttet til temaer som dekkes i undervisninga på campus. Gjennomføring av mikropraksis, med universitetslærer til stede, skiller seg derfor ut fra ordinær praksis i lærerutdanningene, hvor faglærer fra universitetet følger opp studentene i kun ett møte i hver praksisperiode med varighet på 2-4 uker, skriver førstelektor Tove Holmbukt, førsteamanuensis Minjeong Son og førstelektor Bengt Haugseth, alle fra UiT - Norges arktiske universitet i denne fagartikkelen.
Fagartikkelen gir nyttig informasjon og refleksjon for deg som jobber innen lærerutdanning.