Forskningsbasert praksis i skole og lærerutdanning (ScaleUp)

Et samarbeid og programområde som har som mål å øke kunnskapen om systematisk oppskalering av kunnskapsbaserte intervensjoner i skole og lærerutdanning.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært en utfordring både innen forskning, politiske miljøer og i praksisfeltet at kunnskap utviklet gjennom forskning viser seg å ha begrenset innflytelse. Samtidig har forventningene om at forskningen skal spille en rolle i denne sammenhengen, økt de senere årene.

Arbeidet med å bygge bro mellom forskning og praksis har blitt intensivert, men det det gjenstår en rekke utfordringer og behov for mer kunnskap om hvordan man kan omsette teori til praksis innen skoleverket. Programområdet ScaleUp, som er et samarbeid ved Universitetet i Stavanger, skal bidra til at vi får mer kunnskap om dette feltet. 

Samarbeidet har tre hovedmål, og å øke kunnskapen om systematisk oppskalering av kunnskapsbaserte intervensjoner i skole og lærerutdanning, er ett av disse målene.