Kunnskapsoversikt om forskning på livsmestring i skolen

Hovedfokuset i denne kunnskapsoversikten er å utforske hva som ligger i selve begrepet livsmestring, «life skills» på engelsk, og hvordan det blir definert og forstått.

Publisert Sist oppdatert

En jente som går alene til skolen.
Studien undersøker hva som kjennetegner forskning på livsmestring, og hvordan begrepet defineres. (Ilustrasjonsfoto: Jørn Steen, UiS)

Kunnskapsoversikten «Life Skills in Compulsory Education: A Systematic Scoping Review» ble nylig publisert. Denne vitenskapelige artikkelen, en «scoping review» på engelsk, om livsmestring er skrevet av en av Kunnskapssenter for utdannings stipendiater, Lone Hvalby. Studien er utført sammen med førsteamanuensis Astrid Gulbrandsen fra og professor Hildegunn Fandrem ved Læringsmiljøsenteret, alle tre fra Universitetet i Stavanger. Kunnskapsoversikten er en del av Hvalbys doktorgradsprosjekt.

– Mitt hovedfokus er å utforske hva som ligger i selve begrepet «life skills» eller livsmestring, og hvordan det blir definert og forstått. Ettersom det har vært mye uklarhet her i landet om hva som egentlig ligger i livsmestringsbegrepet i forbindelse med fagfornyelsen, fortalte Hvalby i et intervju til Universitetet i Stavangers nettsider.