
Skandinavisk barnehageforskning de siste to år: Stabil, solid og med tydelig profil
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser små endringer i barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark...

Innføring av minikvalifikasjoner i høyere utdanning
Minikvalifikasjoner blir sett på som en mulighet for innovasjon i høyere utdanning. De kan gi en...

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...

Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Minikvalifikasjoner og livslang læring
Et arbeidsmarked i rask endring stiller nye krav til arbeidstakernes kompetanse. Minikvalifikasjoner...

Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring
Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I...

Læreres uformelle læring: forskning fra to tiår
Både formell etterutdanning og uformell læring medfører at dagens lærere er i stadig utvikling også...

Hvordan fysisk aktivitet i skolen kan fremme elevers helse, læringsmiljø og læringsutbytte
Hvilke former for fysisk aktivitet har positiv effekt på ungdomsskoleelevers læringsutbytte, fysiske...

Sjølvbestemmingsteorien nytta i kroppsøvingsfaget
I denne artikkelen har forskarane samla empiri frå ei mengde enkeltstudiar for å undersøka...

Samanhengar mellom kroppsøving, fysisk aktivitet og skoleprestasjonar
Fleire land kuttar i kroppsøvingstilbodet med mål om å auka elevane sine skoleprestasjonar ved å...

Implementering av fysisk aktivitet i skolen
Fysisk aktivitet er viktig for barn i skolealder. Samtidig viser forskning at majoriteten av skoler...