KSUs senterleder med professorat og åpningsforelesning på prestisjetung utdanningskonferanse i Singapore

Elaine Munthe har fått Ruth Wong-professoratet for 2024 ved National Institute of Education og er sentral under The Redesigning Pedagogy International Conference.

Publisert Sist oppdatert

Portrett av Elaine Munthe
Elaine Munthe, professor og senterleder for Kunnskapssenter for utdanning. (Foto: Elisabeth Tønnessen)

Elaine Munthe, professor og senterleder ved Kunnskapssenter for utdanning, fikk tidligere i år Ruth Wong-professoratet ved National Institute of Education (NIE) ved Nanyang Technical University i Singapore.

I kraft av denne tildelingen er hun til stede The Redesigning Pedagogy International Conference (RPIC) i samme land. Konferansen foregår denne uken.

Holder åpningsforelesning

KSUs senterleder skal holde åpningsforelesningen på RPIC-konferansen og i tillegg ha møter med ansatte og studenter for å diskutere lærerutdanning og forskning.

– Jeg ser på dette som en flott anledning til å knytte sterkere bånd med Nanyang Technical University og NIE spesielt og ser fram til å lære mer om lærerutdanning og hva de vektlegger i utdanningen av lærere, sier Elaine Munthe i en kommentar.

Tildelingen av professoratet er ment å styrke internasjonale relasjoner og styrke lærerutdanning ved National Institute of Education (NIE), som er en av de høyest rangerte lærerutdanningene på verdensbasis.

Institutt for kultur- og språkvitenskap (IKS) ved UiS tar imot studenter fra NIE som er i praksis her og studenter fra IKS kan ta emner ved NIE.

Plattform for kommende lærere og lærerutdannere

Det er fjerde gang Ruth Wong-professoratet blir utdelt. John Loughran, Clare Kosnik og Lin Goodwin var de tre første som fikk det.

Dr. Ruth Wong var grunnlegger og leder for det daværende Institute of Education (IE) i Singapore. Wong er ansett som den mest kjente og respekterte pedagogen i Singapores historie innen utdanning og lærerutdanning og tildelingen av professoratet i hennes navn er opprettet av hennes familie.

«Hennes søken etter dyktighet innen utdanning er fortsatt relevant i dag. Dr. Ruth Wong-professoratet vil tjene som en plattform for å påvirke en yngre generasjon lærere, lærerutdannere og administratorer positivt,» heter det på instituttets nettside.

Tekst: Leif Tore Sædberg, KSU