Debatt på Arendalsuka: Hvem er lærere om 20 år?

KSU-leder Elaine Munthe er innleder og deltaker på debatt om læreryrkets fremtid i august.

Publisert Sist oppdatert

Oversiktsbilde fra KSU-debatt på Arendalsuka
Kunnskapssenter for utdanning arrangerte også debatt om lærerrekruttering under Arendalsuka for to år siden, og i august er vi på plass igjen, i et samarbeid med OsloMet. (Arkivfoto)

Elaine Munthe, professor og senterleder ved Kunnskapssenter for utdanning (KSU), er innleder og deltaker under debatten «Hvem er lærere i 2044»?

Debatten foregår under Arendalsuka, 15. august, og er et samarbeid med OsloMet.

«Hva slags kunnskap og ferdigheter trenger de som skal være lærere i barnehage og skole de neste 20 årene? Klarer lærerutdanningene å gi dem dette? Og hvordan får vi «de rette» søkerne?

Søkertallene til flere av lærerutdanningene fortsetter å stupe. Debatten om akademisering av profesjonsutdanningene har preget våren, blant annet i forbindelse med stortingsmeldinga om profesjonsutdanningene. Diskusjonen har gått om relevansen og verdien til masteroppgavene i grunnskolelærerutdanningen, om opptakskrav og studiemodeller,» heter det i innledningen til arrangementet.