Lyst til å jobbe med kommunikasjon, PR, digitale og sosiale medier? Årsstudiet i kommunikasjon gjør deg rustet til å jobbe med spennende kommunikasjonsoppgaver i ulike virksomheter.
1 år / 2 semestre
60
35
2024: 43,6 / alle kvalifiserte søkere får tilbud om studieplass (ord / førstegang)
15. april via Samordna opptak.
Om studiet
Årsstudiet i kommunikasjon er for deg som vil jobbe med ulike kommunikasjonsoppgaver i en virksomhet. Kommunikasjonsfaglig kompetanse er etterspurt i arbeidslivet i både offentlige og private virksomheter.
På studiet lærer du å planlegge, lage innhold og evaluere kommunikasjon i ulike medier for forskjellige målgrupper som offentligheten, forbrukere og ansatte. Du utvikler ferdigheter som gjør deg i stand til å kommunisere effektivt i både sosiale og digitale medier.
- Strategisk kommunikasjon: Du lærer å jobbe strategisk med kommunikasjonsoppgaver, noe som for alle virksomheter er en forutsetning for å klare seg godt i en stadig mer kompleks verden..
- Digital kompetanse: Du lærer å arbeide på flere digitale medieplattformer og å ta i bruk eksisterende teknologi. Samtidig lærer du å reflektere over hva som kunne gjort teknologien mer hensiktsmessig, og om teknologien utfordrer mediemangfoldet og hvilke konsekvenser det kan medføre.
- Tett på arbeidslivet: For å øke arbeidslivsrelevansen samarbeider vi tett med arbeidslivet gjennom praksis, gjesteforelesere og prosjektoppgaver med eksterne bidragsytere. Studentaktive læringsformer og dialog er en viktig del av studiet, som kombinerer både teori og praksis.
- Praksis: Andre semester er det mulig å velge ekstern praksis som valgemne. Dette er en vesentlig del av årstudiet. Her får du koblet din faglige kunnskap til det daglige kommunikasjonsfaglige arbeidet i virksomheten.
Samarbeidet med arbeidslivet har vore svært interessant, særleg då me var i krisesenteret til Equinor.
Are Braaten tok årsstudiet i kommunikasjon ved sidan av jobb. Han fortel om eit studium som har gitt han fagleg tyngde.
Hva kan du bli?
Karriere
Årsstudiet i kommunikasjon gir deg kompetanse til å jobbe med:
- informasjons- og kommunikasjonsarbeid
- PR-bransjen
- frivillige organisasjoner
- politikken
Studenter som har fullført årsstudiet i kommunikasjon, har startet spennende karrierer, for eksempel som kommunikasjonsrådgivere ved UiS' kommunikasjonsavdeling, som innholdsprodusenter i blant annet Schibsted Partnerstudio og som politiske rådgivere.
Videre studier
Flere av utdanningene ved UiS kan være fine å kombinere med årsstudiet i kommunikasjon:
- Journalistikk – bachelor
- Film- og TV-produksjon - bachelor
- Statsvitenskap - bachelor
- Sosiologi - bachelor
- Digital serviceledelse - bachelor
- Psykologi - bachelor
Drømmen hadde vært å kombinere årsstudiet i kommunikasjon med bachelorgraden min i jus. Kanskje juridisk rådgiver? Kommunikasjon kommer jo godt med i enhver jobb.
Aarsland var i praksis hos stab for kommunikasjon hos Sør-Vest politidistrikt. Etter praksisperioden ble hun tilbudt sommerjobb. Les hele intervjuet med Aarsland.
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet.
Etter gjennomført studiet har studentene følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Ha innsikt i kommunikasjonsbransjens historie, vekst og strategier
- Ha bred innsikt i relevante teorier for kommunikasjonsfaget
- Ha bred innsikt i kommunikasjonsfaglige prosesser
- Ha bred kunnskap om og forståelse for kommunikasjonsarbeid på ulike plattformer i en kommunikasjonsavdeling
- Kjenne til og forstå forholdet mellom fagene kommunikasjon, journalistikk og markedsføring
Ferdigheter
- Ha ferdigheter i kommunikasjon på ulike plattformer, deriblant sosiale medier
- Lage, presentere og utføre kommunikasjonsstrategier
- Bruke klarspråk
- Kunne kommunisere under kriser
- Kritisk vurdere forskning om kommunikasjon og PR
Generell kompetanse
- Være kommunikasjonsfaglig kyndig
- Ha innsikt i hvordan kommunikasjonsfaglige prosesser i organisasjoner i privat og offentlig sektor fungerer.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Obligatoriske emner
-
Innføring i PR og kommunikasjon
Første år, semester 1
-
Media and communication
Første år, semester 1
-
Markedsføring
Første år, semester 1
-
Strategisk kommunikasjon
Første år, semester 2
-
Praktisk kommunikasjonsarbeid
Første år, semester 2
-
-
Velg 1 av 2 emner
-
Ekstern praksis
Første år, semester 2
-
Demokratiteori
Første år, semester 2
-
Ekstern praksis
I andre semester kan du søke om ekstern praksis i et profesjonelt kommunikasjonsmiljø.
.I praksisperioden skal du jobbe med oppgaver det er vanlig at kommunikasjonsansatte har på praksisstedet. Ekstern praksis er en vesentlig del av årsstudiet i kommunikasjon.
Du skal bruke praksisperioden til å koble din faglige kunnskap til det daglige kommunikasjonsfaglige arbeidet i praksisvirksomheten. Før praksisperioden deltar du på et obligatorisk seminar der forutsetningene for praksisarbeidet og krav til innhold i praksisrapportene blir klargjort.
Praksisperioden utgjør to dager i uken i perioden januar-mai. Erfaringene dine vil brukes i kunnskapsutveksling om arbeidsformer, etisk refleksjon og utvikling av kommunikasjonsstrategier sammenholdt med teori.
Studenter har tidligere år vært i praksis hos blant andre Studentsamskipnaden i Stavanger, Lærdal Medical, Schibsted Partnerstudio, Sparebank 1 Sør-Norge, Harbour Energy og Stavanger kommune.
Spørsmål om søking og opptak?
Slik søker du opptak (samordnaopptak.no).
På UiS kan du også søke på grunnlag av realkompetanse.
Kontakt oss
Årstudiet i kommunikasjon vil gjerne ha flere samarbeidsbedrifter! Vil din bedrift ta imot en praksisstudent?
Ta kontakt med studieprogramleder Janne Tjensvoll Stangeland for mer info.
Studentlivet i Stavanger
Institutt for medie- og samfunnsfag (IMS)
Kunnskap om ulike prosesser i samfunnet er essensielt for at samfunnet skal bevege seg i riktig retning. Kjernen i forskningen ved IMS er å forstå disse prosessene og å bidra med kunnskap om hva som må til for å løse samfunnsutfordringene vi står overfor.
Forskerne på IMS dykker ned i samfunnsnyttige problemstillinger knyttet til sentrale utfordringer i det moderne samfunn, og de bidrar med kritiske blikk og ny kunnskap om samfunnets utvikling. Forskningen ved IMS retter seg mot sentrale utfordringer som kan gjenspeiles i FNs bærekraftsmål.
Instituttet har ekspertise på internasjonalt nivå innen ulike fagfelt, og forskerne ved IMS samarbeider med andre forskere og aktører, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
Liknende utdanninger
Kontakt oss
Institutt for medie- og samfunnsfag
Fakultetsadministrasjonen SV
Administrasjon IMS