De har sommerjobb på lab'en

Shijia Ma og Herman Muriel har en sommerjobb utenom det vanlige. De skal tilbringe sommeren blant støv og krittprøver på geomekanikklaboratoriet ved Institutt for petroleumsteknologi.

Publisert Sist oppdatert
Sommerjobb på laben - geomekanikklaboratoriet ved IEP
Shijia Ma (28) og Herman Muriel (25) tilbringer hele sommeren på geomekanikklab'en på Universitetet i Stavanger.

Shijia Ma (28) og Herman Muriel (25) er masterstudenter i petroleum geosciences engineering. De har nettopp levert inn masteroppgaven sin, hvor de har hatt professor Merete Vadla Madland fra Det nasjonale IOR-senteret som veileder. Til tross for at oppgaven er ferdig, blir det ingen sommerferie på de to studentene. Ma og Muriel ble tilbudt sommerjobb på geomekanikklab'en – og begge takket ja uten å nøle.

– Jeg hadde faktisk bestilt flybilletter hjem. Én uke etterpå ble jeg tilbudt denne jobben, så nå er hjemreisen utsatt til januar, sier Ma.

Hun er fra Chengdu, sørvest i Kina. Hun har bodd i Stavanger i nesten to år, og flyttet hit etter at en venn av henne anbefalte Universitetet i Stavanger.

– Jeg jobbet ved Baker Hughes da fant ut at jeg ville tilbake til studentlivet. Jeg trives veldig godt ved UiS. Læringskulturen er helt annerledes i Norge enn i Kina. Her er studentene mye mer involvert. Du kan ta del i prosjekter og laboratorieforsøk – i stedet for å bare sitte i et auditorium og ta notater.

– Her kan du få skitt under neglene, legger Herman Muriel til. Han er fra Barranquilla i Colombia – hjembyen til Shakira, sier han med et smil.

Natursjokk

Herman Muriel ville også fortsette studiene etter at han var ferdig på universitetet i hjemlandet. Han søkte seg til flere universiteter over hele verden, og kom inn på tre av dem; DTU i Danmark, TU Delft i Nederland og Universitetet i Stavanger.

– Det er ikke alle som får muligheten til å studere petroleumsteknologi i en by hvor petroleum er den viktigste næringen. Stavanger var et naturlig valg for meg, sier han.

Muriel elsker Stavanger og blir gjerne siddis på livstid.

– Norge er så forskjellig fra Colombia – på en god måte. Du føler deg trygg her, og du er omgitt av flott natur. Faktisk var det den storslåtte naturen som overrasket meg mest da jeg kom hit.

Den 25 år gamle petroleumsstudenten tilbringer nemlig ikke all sin tid på universitetet.

– Jeg elsker friluftsliv, og i Rogaland har du gode muligheter for nettopp det, sier Muriel.

UiS er førstevalget

Både Ma og Muriel vil fortsette å studere IOR (økt oljeutvinning), forhåpentligvis som doktorgradsstudenter.

– Men det er ikke opp til oss å avgjøre. Kanskje får vi muligheten til å fortsette her? Det er definitivt førstevalget, sier de to.

Ma legger til at det er vanskelig for en reservoaringeniør å få jobb rett etter endt masterutdanning.

– Du bør helst ha en doktorgrad, sier hun og legger til at hun aldri helt har blitt vant med å jobbe for selskaper.

– Jeg trives best på lab'en. Her er du selvstendig og kan styre din egen tid, sier hun.

Muriel sier at å ta denne sommerjobben var hans måte å gi litt ekstra. Kanskje kan sommerjobben være inngangsbilletten til en doktorgradsstilling ved universitetet?

Vær og vind

Men – Stavanger har også sine negative sider, sier de to.

– Været … Jeg kan fint takle litt regn, men kombinasjonen av regn og vind blir litt for mye. Du kan jo ikke bruke paraply her – den blåser bare bort, utbryter Ma.

Hun savner hjemlandet, og da særlig maten. Ma forklarer at i Kina er maten det viktigste under sosiale sammenkomster.

– I Norge har jeg inntrykk av at drikken er viktigst, sier hun.

Muriel har det ikke travelt med å reise tilbake til Colombia.

– Og jeg liker faktisk været i Stavanger! Det eneste jeg ikke liker er det dårlige helgetilbudet når det kommer til offentlig transport. Én bussavgang i timen på søndager? Jeg har tilbrakt mye tid med å vente på neste buss, sier han med et smil.

Økt oljeutvinning for dummies?

Så, hva skal egentlig de to gjøre på lab'en hele sommeren? På spørsmål om å forklare eksperimentene som om publikum var en gruppe barnehagebarn, nøler begge to.

– Vi gjør eksperimenter på kjerneflømming. I min masteroppgave, fokuserte jeg stort sett på endringer i oljefukting. Denne sommeren vil jeg fortsette disse eksperimentene, men med ulike typer saltvannsløsninger, sier Muriel.

– Jeg skal også fortsette arbeidet jeg startet på i masteroppgaven, på permabilitetsutvikling. Men jeg endrer metode for å se hvordan permabiliteten endres over tid, sier Ma.

Selv om de vil tilbringe syv og en halv time på lab'en hver dag, håper de at de får litt tid til å utforske Rogaland denne sommeren.

– Vi har allerede vært på Kjerag, Preikestolen, Dalsnuten, Flørlitrappene og Månafossen. Denne helgen håper vi på en tur til Trolltunga, avslutter de to før de setter briller og hørselvern på igjen.

Tekst og foto: Kjersti Riiber