Å forstå hva en legger i begrepet kvalitet er viktig dersom en skal jobbe med kvalitetsforbedring.
Å snakke om kvalitet: Hvordan «kvalitet» blir forstått på sykehjem og hjemmetjeneste er tittelen på en ny artikkel fra SAFE-LEAD prosjektet. Vi har studert hva ansatte og ledere i sykehjem og hjemmesykepleien legger i begrepet kvalitet i arbeidet sitt.
Studien bygger på fokusgrupper og individuelle intervjuer blant 40 ledere og 25 ansatte på sykehjem og hjemmetjenester i Norge og Nederland. At utvalget var både Norge og Nederland gjorde det ekstra spennende.
Resultatene viser at både ledere og ansatte i sykehjem og hjemmetjenesten definerer kvalitet i arbeidet sitt som det å være profesjonell, hvor det vektlegges at dette innbefatter mer enn brannslokking eller det å fylle minstekrav. Når de klarer å gjøre dette lille ekstra for pasientene syns de at de gir god kvalitet. De snakker videre om viktigheten av yrkesstolthet og faglig kompetanse i arbeidet sitt.
En annen viktig side med kvalitet i arbeidet sitt som de trekker frem er pasientsentrert omsorg. Med dette vektlegger de viktigheten av å pleie og behandle pasienten med verdighet, der pasienten er med å betemmer hvordan de vil ha dagen sin og til hvilke tider de skal stå opp og hva og når de skal spise for eksempel. Mange ledere og ansatte fremhevet også dette med å ha kontinuitet i pleie og omsorgen de gir til pasientene. For eksempel at de kan få pleie og behandle de samme pasientene over tid vektlegges som viktige sider for å yte god kvalitet. Altså, yrkesstolthet, pasientsentrert omsorg, verdighet og kontinuitet er nøkkelord. Disse nøkkelordene i kvalitetsbegrepet bør være faktorer både i forbedringsarbeid og i daglig praksis.
Med andre ord så står de såkalte myke- og ikke målbare - sidene ved kvalitet sentralt når ledere og ansatte i sykehjem og hjemmetjenesten snakker om kvalitet i arbeidet sitt.
Les mer
Ingunn Aase m.fl.: Talking about quality: how ‘quality’ is conceptualized in nursing homes and homecare. BMC Health Services Research, 2021.
Mer fra SHARE
Skal helsetjenesten bare lære av feil og uheldige hendelser?
Det finnes andre måter å bli bedre på, mener forskere. De har utviklet et verktøy som gjør at ledere og helsepersonell b...
Kirurger ønsker mer åpenhet om alvorlige hendelser
Forskere har undersøkt hva som påvirker åpenhet om og læring fra alvorlige hendelser blant norske kirurger.
– Myndighetene undervurderer befolkningen i nye kostråd
Argumentene for utelatelse av kostråd om ultraprosessert mat handler om helsekommunikasjon, ikke evidens. Ved å unnlate ...
Innføring av system for rask respons forbedret oppfølging ved endring i pasientens tilstand
Innføringen av et system for tidlig oppdagelse og rask respons viser at færre pasienter opplever for lite overvåkning el...
Ungdoms medvirkning i psykiske helsetjenester
Resultatene av en nylig publisert systematisk litteraturstudie gir innsikt i hva ungdom og helsepersonell tenker rundt b...
Disputas om sikkerhet for suicidale pasienter
Hvordan kan vi forstå sikker klinisk praksis for pasienter i selvmordskrise som er innlagt på psykiatrisk avdeling? Det ...