Martin Møller Hovda, Erling Garpestad, Håvard Aarrestad og Martin Stråbø ble tildelt beste bedriftsrapport i faget BØK101 Introduksjon til bedrifter og ledelse på bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon. – Det var kjekt å gå i dybden på en bedrift og finne ut hvordan ting henger sammen, sier student Martin Møller Hovda.
Tekst og foto: Egil C. Svela
Studentene leverte den beste bedriftsrapporten i faget BØK101 Introduksjon til bedrifter og ledelse. De har beskrevet selskapet R. Stahl Tranberg som leverer smarte marine applikasjoner og sikkerhetssystemer for lys til shipping og offshore industrien, basert på offentlig tilgjengelig informasjon.
Dekan Ola Kvaløy på Handelshøgskolen ved UiS delte ut diplom og dagskort fra Sirdal skisenter til prisvinnerne og berømmet studentene for flott innsats.
– Jeg merker meg at det nye faget har gitt studentene en større forståelse for kompleksiteten og variasjoner av arbeidsoppgaver og problemstillinger som finnes ute i bedriftene, sa Ola Kvaløy etter utdelingen.
– Vi håper at dette øker interessen for økonomi og administrasjon som fagområde. Studentene har raskt kunnet innse hvor mye interessant og variert det er å jobbe med, og samtidig hvor mange kunnskapsrike og engasjerte folk en treffer i arbeidslivet. Studier i økonomi og administrasjon handler ikke bare om tall, det er i hovedsak om hvordan møte og samarbeide med mennesker innenfor et vidt spekter av spennende arbeidsoppgaver, avsluttet Kvaløy.
Det har gått en kule varmt...
Dette var første gang de ferske studentene jobbet sammen. De ble ved studiestart tilfeldig plassert i samme team. I tillegg var dette første gang de fikk sjansen til å analysere en reell bedrift som en introduksjon til bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.
– Det var kjekt å gå i dybden på en bedrift og finne ut hvordan ting henger sammen. Noe av det kjekkeste var å være ute og «etterforske» litt, snakke med folk som har peiling, sier student Martin Møller Hovda på vegne av studentene.
– Det har vært utfordrende å være fire studenter som helt tilfeldig har vært plassert i et team. Det er kanskje ikke en gruppe som har hatt flere problemer enn oss, men når vi har vært ferdige har vi tatt en kaffe i lag og vært kompiser hele gjengen. Underveis har det gått en kule varmt innimellom, men det har bare vært sunt og vi er voksne folk som må tåle en i trynet. Alt i alt en veldig god erfaring, fortsetter Hovda.
Etter nyttår er det bare å «gunne på» videre
Studentene fremhevet at det å bli satt i team og jobbe med forskjellige folk er kanskje ikke optimalt for alle, men utrolig bra for da lærer en hvordan det er å jobbe med ulike folk. Det å bli vurdert sammen og får samme karakter var hardt å svelge for noen i begynnelsen siden ambisjonsnivået til studentene er forskjellige.
– Hadde det vært bestått/ikke bestått ville vi nok hatt lavere skuldre i forhold til oppgaven, sier Hovda.
Fagansvarlig Ola Barkved skyter inn at det er nettopp for at det gikk en «kule varmt» at resultatet og oppgaven ble så bra.
– Hadde dere satt hver for dere eller i et team som bestod av mer likesinnede, ville ikke resultatet bli så godt og dere hadde ikke stått her i dag som prisvinnere. Den erfaringen med at dere måtte jobbe med hverandre og takle slike utfordringene er absolutt verdifull å kunne ta med videre i studiene og i fremtidige jobbintervjuer, sier Barkved.
Professor Jan Frick hilste også fra bedriften R. Stahl Tranberg som studentene hadde som case i oppgaven og sa at bedriften var veldig fornøyd med resultatet og leverte ut både på vegne av bedriften konfekt og artige minnepinner som en takk for god innsats.
Rekordhøy gjennomføring
Faglærerne vil også berømme alle studentene på kurset for god innsats. 214 av 240 studenter som startet opp i høst har levert og fullført.
– Aldri før har så mange gjennomført i et kull med førstesemesterstudenter. Dette håper vi også har sammenheng med en ny struktur på studiet og at det ved oppstart ble gjennomført en «kick-off» med kursing i "team building" og hvor alle studentene ble satt i tilfeldige grupper som skulle jobbe sammen utover høsten, sier Frick.
Studentene fikk med en gang anledning til å bli kjent med medstudenter og ble allerede etter første uken satt i gang med obligatorisk jobbing og undervisning, noe som var viktig i og med at mye måtte gå digitalt på grunn av covid-19 restriksjoner.
– Vi takker også studentene for gode tilbakemeldinger og vil for neste år gjøre noen forbedringer. Allerede i januar vil studentene delta på en Kick-off 2 slik at vi tar med oss de gode erfaringene fra i høst. At frafallet i høst har vært rekordlite og gjennomføringen rekordhøy tar vi som et tegn på at tiltakene vi har lansert har vært riktige, avslutter Frick.