Hvordan har Covid-19 påvirket entreprenører og SMEs?

Professor Tatiana A. Iakovleva på Handelshøgskolen ved UiS deltar i et internasjonalt forskningsteam som blant annet har studert fleksibilitet og mentaliteten til gründere og støtten disse har fått under Covid-19 pandemien. Den første globale rapporten er nylig publisert av Kings College Business School.

Publisert Sist oppdatert

Tatiana A. Iakovleva
Professor Tatiana A. Iakovleva

Tekst: Egil Clement Svela

Betydningen av den mentale trivselen til småbedriftseierne og selvstendig næringsdrivende som utgjør ryggraden i økonomiene våre, blir sjelden gitt stor oppmerksomhet. Når forholdene for gründerne er gode, er det mer robuste, produktive og innovative, og virksomhetene deres presterer bedre.

Covid-19-pandemien truer gründernes mentale velvære og deres virksomheter på en helt spesiell måte. Å forstå hvordan de klarer å navigere i den nåværende Covid-19-krisen krever forståelse av deres motstandskraft - prosessen med å tilpasse seg positivt til motgang.

Dette inkluderer hvordan gründere håndterer usikkerheten og stresset som produseres av denne krisen for å beskytte deres mentale velvære og holde virksomheten i gang; eller potensielt innovere og foreta endringer i sine virksomheter for å fremstå enda sterkere.

Denne globale studien vil generere ny teoretisk og praktisk innsikt om robusthetsprosessene som gjør det mulig for gründere å navigere kriser med hell. Vi studerer gründeres og deres forretningsmessige og personlige svar på Covid-19-pandemien i 31 land: Australia, Bangladesh, Belgia, Bosnia-Hercegovina, Brasil, Bulgaria, Canada, Chile, Kina, Colombia, Danmark, Frankrike, Tyskland, India, Irland, Italia, Japan, Litauen, Malta, Nederland, New Zealand, Norge, Pakistan, Peru, Polen, Portugal, Slovakia, Spania, Sverige, Storbritannia og USA.

Professor Tatiana A. Iakovleva fra Handelshøgskolen ved UiS representerer Norge i forskningsteamet.

For mer informasjon om prosjektet, vennligst klikk på denne lenken til Kings's College i London.