Hva er virkningen av norm for lærertetthet og av tiltak for å øke antall lærere i skolen? Utdanningsdirektoratet i samarbeid med Lesesenteret, UiS og NIFU inviterer til webinar om forskning på lærertetthet.
Da lærernormen ble innført i 2018, skulle den sikre flere lærere til skoler som har hatt mange elever per lærer. Vi har bedt forskere fra Universitetet i Stavanger, Universitetet i Oslo og NIFU om å presentere sine funn fra forskning på lærertetthet. Du vil blant annet få vite mer om virkningen av statlige tiltak for å øke lærertettheten, og om hvilken effekt undervisning i mindre grupper og ordning med to lærere har på elevers læring og trivsel.
Velkommen til webinar!
Webinaret vil bli tilgjengelig her. Det er ikke nødvendig å melde seg på.
Webinaret blir tatt opp og publiseres på Udirs nettsider i etterkant.
Program
Statlige satsinger for økt lærertetthet
- Forskning på økt lærertetthet i skolen – Astrid Sandsør, førsteamanuensis ved UiO og forsker ved NIFU
- Hovedfunn fra evalueringen av lærernorm - Cathrine Pedersen, forsker ved NIFU
- Dialog mellom forskerne og Morten Rosenkvist, direktør i Udir
To effektforskningsprosjekter om bruk av ekstra lærerressurser
- 1+1-prosjektet – Vibeke Opheim, forsker ved NIFU
- Two Teachers-prosjektet – Oddny Solheim, professor ved UiS
- Dialog mellom forskerne og Morten Rosenkvist
Mer informasjon:
Kunnskapssenter for utdanning