Forskningsbasert praksis i skole og lærerutdanning (ScaleUp)

Det er behov for mer kunnskap hvordan omsette teori til praksis i alle skoler, alle klasserom til nytte for alle elever.

Publisert Sist oppdatert

Lærer og elev i samtale utendørs.
Det er en utfordring både i forskning, policy og praksis at kunnskap utviklet gjennom forskning har begrenset innflytelse. Foto: Jørn Steen/UiS.

Bakgrunn for programområdet:

Det har vært en kraftig utvikling i forventningene om skole og utdanning skal anvende forskning. Likevel er det en utfordring både i forskning, policy og praksis at kunnskap utviklet gjennom forskning har begrenset innflytelse. Arbeidet med å bygge bro mellom forskning og praksis har økt de siste årene, men det det gjenstår en rekke utfordringer og behov for mer kunnskap om hvordan omsette teori til praksis i alle skoler, alle klasserom til nytte for alle elever. Programområdet ScaleUp skal bidra til at vi får mer kunnskap om dette feltet. 

Programområdet har tre hovedmål: 

  • Øke kunnskapen om systematisk oppskalering av kunnskapsbaserte intervensjoner i skole og lærerutdanning
  • Utvikle, benytte og evaluere modeller for å gi støtte til læreres kontinuerlige profesjonelle utvikling
  • Utvikle kunnskap om hvordan man kan bidra til å støtte lærerstudenter i å bygge bro mellom teori og praksis

Flere forskningsprosjekter er relatert til ScaleUp. Lenke til noen relevant prosjekt finner du her: 

Medlemmer i ScaleUp:

Førsteamanuensis i pedagogisk psykologi
51832926
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Professor i pedagogikk
51832931
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Førsteamanuensis i spesialpedagogikk
51832936
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Førsteamanuensis i pedagogikk
51831654
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Førsteamanuensis i pedagogisk psykologi
51833698
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Stipendiat i utdanningsvitenskap og spesialpedagogikk
51832930
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Stipendiat i utdanningsvitenskap
51831789
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Stipendiat i pedagogikk
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Senterleder
51833136
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Professor i pedagogikk
51833530
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Professor i utdanningsvitenskap med vekt på systematisk kunnskapsoppsummering
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Ekstern tilknyttet UiS
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Professor i økonomi
51833721
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans
Forsker og administrativt ansvarlig for Synapse lab
51832185
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans
Neil Humphrey
Professor II
University of Manchester