Det er behov for mer kunnskap hvordan omsette teori til praksis i alle skoler, alle klasserom til nytte for alle elever.
Bakgrunn for programområdet:
Det har vært en kraftig utvikling i forventningene om skole og utdanning skal anvende forskning. Likevel er det en utfordring både i forskning, policy og praksis at kunnskap utviklet gjennom forskning har begrenset innflytelse. Arbeidet med å bygge bro mellom forskning og praksis har økt de siste årene, men det det gjenstår en rekke utfordringer og behov for mer kunnskap om hvordan omsette teori til praksis i alle skoler, alle klasserom til nytte for alle elever. Programområdet ScaleUp skal bidra til at vi får mer kunnskap om dette feltet.
Programområdet har tre hovedmål:
- Øke kunnskapen om systematisk oppskalering av kunnskapsbaserte intervensjoner i skole og lærerutdanning
- Utvikle, benytte og evaluere modeller for å gi støtte til læreres kontinuerlige profesjonelle utvikling
- Utvikle kunnskap om hvordan man kan bidra til å støtte lærerstudenter i å bygge bro mellom teori og praksis
Flere forskningsprosjekter er relatert til ScaleUp. Lenke til noen relevant prosjekt finner du her:
- Interact – kvalitet i klasseromsinteraksjoner
- Hvordan ser god bruk av forskning ut i skolen (ekstern lenke)
Medlemmer i ScaleUp:
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Institutt for kultur- og språkvitenskap
Kunnskapssenter for utdanning
Kunnskapssenter for utdanning
Kunnskapssenter for utdanning
Kunnskapssenter for utdanning
Kunnskapssenter for utdanning
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans