Får 12,5 mill. til forskning på behandling av brystkreft

Førsteamanuensis Federico Fenaroli ved Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi har fått tildelt et stort forskningsprosjekt fra Forskningsrådet (NFR).

Publisert Sist oppdatert
Portrett av Federico Fenaroli
Federico Fenaroli

Prosjektet “Development of Targeted Lipid Nanoparticles Enclosing miRNA for the Treatment of HER2-Positive Breast Cancer (MICROTARGET),” har sikret nærmere 12,5 millioner kroner i finansiering. Målet med prosjektet er å utvikle såkalte målrettede lipid-nanopartikler som omslutter mikro-RNA for behandling av en spesiell type brystkreft (HER2-positiv).

Dette er det første storskalaprosjektet Federico Fenaroli leder. Han skal lede et team på tre forskere, to på heltid (stipendiat og postdoktor) og en på deltid (forskningsassistent), i tillegg til å påta seg rollen som prosjektleder selv. Prosjektet har som mål å utvikle nye behandlinger for HER2-positiv brystkreft ved bruk av nanopartikler som bærer mikro-RNA, som potensielt kan forbedre behandlingsresultater for pasienter med denne aggressive krefttypen.

Fenaroli ser fram til å fremme forskning som kan ha en betydelig innvirkning på kreftbehandling.

– Dette prosjektet gir oss muligheten til å bidra til et felt av stor medisinsk betydning. Vi håper vår forskning kan føre til nye og mer effektive behandlingsmetoder for HER2-positiv brystkreft, sier Federico Fenaroli.

Prosjektet vil gå over flere år og innebærer samarbeid med internasjonale partnere, samt bruk av avansert teknologi innen lipid-nanopartikler og molekylærbiologi.

– Dette markerer et viktig steg for UiS innen biomedisinsk forskning, og vi gleder oss til å følge utviklingen av prosjektet, sier instituttleder Päivi Teivainen-Lædre.