Forskningsfunnene kan legge til rette for mer systematisk arbeid med muntlighet i skolen

Gunvald Van Shaik har forsket på elevproduksjon av podcast som metode for muntlighet.

Publisert Sist oppdatert

Ansattbilde, Dversnes
Gunvald van Shaik disputerer tirsdag 3. september.

Gunvald van Shaik er utdannet lektor i nordisk ved Universitetet i Stavanger. Etter endt utdanning, arbeidet han som universitetslektor i et år før han ble stipendiat i utdanningsvitenskap og humaniora ved Institutt for kultur og språkvitenskap. I dag arbeider han som norsklektor ved Dalane videregående skole. Van Shaik disputerer 3. september. Navnet på avhandlingen er "Elevproduksjon av podkast som arbeidsmetode for muntlighet".

Hva har du forsket på?

gutt sitter med høretelefoner og snakker inn i en mikrofon
Ved å benytte podcast som prosess, produkt og erfaring kan elever få delta i faglig orienterte samtaler i forkant av podkastinnspillingen og få vist sin faglige kompetanse under innspilling. (Foto: Getty Images)

– Jeg har forsket på elevproduksjon av podkast som arbeidsmetode for muntlighet i norskfaget på videregående. Avhandlingen henter data fra et undervisningsopplegg der elever i vg1 studiespesialiserende produserer podkaster med utgangspunkt i temaet samtidslyrikk.

Hva fant du ut?

– På bakgrunn av de tre vitenskapelige artiklene, som har undersøkt podkast som prosess, produkt og erfaring i skolen, fant jeg ut at arbeidsmetoden kan legge til rette for at elever får delta i faglig orienterte samtaler før podkastinnspilling, at de kan få vist sin faglige kompetanse under innspilling, og at de etter innspilling rapporterer at de setter pris på arbeidsmetoden.

Hva kan forskningsfunnene brukes til?

Forskningsfunnene er relevante for både skoleledere og lærere som ønsker å legge til rette for mer systematisk arbeid med muntlighet i skolen. Avhandlingen bidrar også til økt kunnskap om elevproduksjon av podkast som arbeidsmetode i norskfaget.