Sammen med flere norske og internasjonale universiteter samt aktører fra mediebransjen skal prosessor Helle Sjøvaag ved Institutt for medie- og samfunnsfag forske på hvordan ny teknologi best kan brukes for å opprettholde medienes samfunnsoppdrag samtidig som publikums opplevelse ivaretas.
Det er gjennom forskningssenteret «Research Centre for Responsible Media Technology & Innovation», finansiert av Forskningsrådet, at Sjøvaag i åtte år skal jobbe med medie- og informasjonsvitere for å utvikle teknikker for brukermodellering og personalisering i mediene, for å forbedre folks brukeropplevelse når de benytter seg av og interagerer med medieinnhold.
– Det er et privilegium og et stort ansvar å ta del i en så stor satsning som et SFI-senter er, sier Sjøvaag.
– Framoverlente og innovative aktører
Senterets mål er å generere betydelig innovasjon og verdiskaping for de norske nyhetsmediene og medieteknisk industri. Universitetet i Bergen (UiB) er vertskap, og senteret skal ha tilholdssted i Media City Bergen, hvor NRK, TV2 og Bergens Tidende holder til sammen med UiB’s medieutdanning.
Partnerne i prosjektet er, i tillegg til UiB og Universitetet i Oslo, NORCE, Schibsted, NRK, TV2, Bergens Tidende, Amedia og tekstselskaper som blant annet Vizrt, Wolftech Broadcast Solutions og IBM.
– Det er solide aktører på både forsknings- og mediesiden, som er framoverlente, innovative og samarbeidsvillige. De har en forståelse for hvilke utfordringer journalistikken står overfor. Det vil styrke norsk mediebransje og tverrfagligheten innen medie- og teknologiforskningen, sier Sjøvaag.
Sammenfaller med Sjøvaags forskningsinteresser
Særlig skal senteret se på bruken av kunstig intelligens, hvordan man kan undersøke og forstå medieopplevelser, hvordan personalisering av medieinnholdet fungerer og hvordan bransjen kan få nye verktøy til innholdsproduksjon og analyse. Sjøvaags ansvar i prosjektet blir å ivareta industriperspektivet og å se på hvordan utviklingen vil påvirke industrien økonomisk og strategisk.
– Jeg trives veldig godt i det utfordrende møtepunktet mellom informasjons- og medievitenskap. Samtidig har jeg vært opptatt av bransjens vilkår i alle år, så det å koble dette med teknologiutvikling, ser jeg på som interessant. Det sammenfaller med mine hovedforskningsinteresser som handler om industriutvikling, vilkår for journalistikk, mangfold og teknologi, sier hun.
Prosjektet starter i høst og har et budsjett på 280 millioner kroner. UiS er i tillegg til «Research Centre for Responsible Media Technology & Innovation» med i tre andre av de 22 nye SFI-sentrene finansiert av Forskningsrådet.
Tekst: Live Kolstad Kvalsvik
Først publisert 29.06.2020