Uniped er en vitenskapelig enhet ved Universitetet i Stavanger (UiS), med hovedmål å fremme kvaliteten på utdanningen. Dette skal vi bidra med ved å støtte faglig utvikling av det akademiske personalet i tråd med nasjonale retningslinjer og universitetets forpliktelse til fremragende undervisning.
Vår rolle
Unipeds arbeid er basert på et omfattende rammeverk av nasjonale forskrifter og interne retningslinjer.
Dette inkluderer blant annet Stortingsmelding 16 (2016-2017) "Kultur for kvalitet i høyere utdanning" som legger vekt på betydningen av undervisningskvalitet og kompetanse.
Vi følger universitetets retningslinjer for ansettelse og opprykk, med særlig fokus på punkt 2.2 (pdf), som stiller krav til pedagogisk og didaktisk kompetanse blant ansatte i undervisningsstillinger.
Videre etterlever vi de nasjonale forskriftene for ansettelse i undervisnings- og forskningsstillinger, som angitt i § 3-8 og § 3-9 i universitets- og høyskoleloven. (vennligst sjekk om jeg har lenket til rett sted) Disse forskriftene understreker behovet for formell pedagogisk utdanning og vesentlige bidrag til utdanningskvaliteten.
Våre mål
- Fremme forskningsbaserte undervisningsmetoder
- Støtte utviklingen av pedagogisk kompetanse blant det akademiske personalet
- Bidra til implementeringen av nasjonale kvalitetsstandarder for utdanning
Våre initiativer er utformet for å møte de stadig skiftende behovene i høyere utdanning, spesielt med hensyn til teknologisk utvikling og nye undervisningsformer.
Våre aktiviteter
UniPed bidrar i samarbeid om pedagogisk forskning, vi tilbyr kurs, bidrar i internasjonalt samarbeid og koordinerer arbeidet med UiS' meritteringsordning for undervisningskvalitet.
Meritteringsordning for undervisningskvalitet
I tråd med nasjonale føringer og universitetets interne retningslinjer, innførte UiS i 2019 en meritteringsordning for fremragende undervisning. Denne ordningen er en del av universitetets helhetlige karrierestrategi, som anerkjenner og belønner fremragende undervisningskvalitet.
Målene med meritteringsordningen er å:
- Anerkjenne og belønne vesentlige bidrag til undervisningskvaliteten
- Motivere og belønne kontinuerlig forbedring i pedagogisk praksis
- Sikre balanse mellom anerkjennelse av undervisning og forskning i akademiske karrierer
Meritteringsordningen støtter universitetets fokus på pedagogisk kompetanse, som beskrevet i retningslinjene for ansettelse og opprykk. Søkere som innvilges merittering, tildeles tittelen "Merittert underviser" med tilhørende fordeler. Dette systemet representerer et viktig skritt i retning av å heve statusen til undervisning i høyere utdanning, i tråd med nasjonale krav og UiS' strategiske mål for utdanningskvalitet.