For første gang undersøkes arbeidsvilkårene for skeive ved norske høyskoler, universiteter og andre forskningsinstitusjoner. Forskerne oppfordrer både studenter, undervisere, forskere og andre ansatte til å svare på den anonyme undersøkelsen.
Norge mangler forskningsbasert kunnskap om arbeidsvilkår blant studenter, undervisere forskere og andre ansatte i akademia som identifiserer seg som 'skeive' (LHBTQ+) ved høyere utdannings- og forskningsinstitusjoner.
– Forskning og innsats for mangfold og inkludering i akademia i Norge handler oftest om kjønnsbalanse og etnisitet. Det er absolutt ikke nok. Vi må ha kjønns- og seksualitetsmangfold med, sier prosjektleder og doktorgradsstipendiat ved Kristiania, Jon Martin Larsen.
Forskning fra andre land viser at diskriminering, sensur, selvsensur og minoritetsstress er utbredt blant skeive i akademia.
– Det kan handle om at skeive studenter og ansatte ikke har de samme muligheter som heterofile studenter og ansatte, som muligheter for å gjøre forskning de mener er viktig og ønsker å gjøre, muligheter for finansiering, forfremmelse og annen støtte i karrieren sin, sier professor Elisabeth Lund Engebretsen ved Universitetet i Stavanger, som deltar som forsker i prosjektet.
Vil bruke funn i videre mangfoldsplaner
En pilotstudie fra 2022 blant 15 medlemmer i Skeiv Forskningsgruppe indikerte at det finnes diskriminering, hat og sensur overfor skeive i norsk akademia.
– Disse erfaringene kommer på toppen av at vi vet at skeive flest opplever lavere livskvalitet enn heterofile, og at arbeids- og studieforhold er avgjørende for livskvaliteten, sier førsteamanuensis Jonas Åstrøm ved Kristiania, som er det tredje medlemmet av prosjektgruppen.
De tre forskerne håper å få flest mulige svar innen sommeren 2025, og ønsker å bruke funnene inn i høyskolene og universitetenes arbeid med mangfoldsplaner.
– Kristiania er en av få høyskoler og universiteter i Norge som nevner kjønns- og seksualitetsmangfold helt spesifikt med arbeidsmål og indikatorer for evaluering i sin mangfoldsplan. Slik burde det vært i hele akademia, mener Engebretsen.
Forskerne vil i løpet av 2025 publisere konkrete anbefalinger om tiltak til høyskolene, universitetene og andre forskningsinstitusjoner.