Digitale infrastrukturer i Norge

Prosjektet skal undersøke hvordan den digitale infrastrukturen i Norge legger til rette for en åpen og inkluderende offentlighet.

Publisert Sist oppdatert
Om prosjektet

Tittel: Digitalisering av kommunikativ makt. Mot en uavhengig mediepolitikk for Norges digitale infrastruktur

Deltakere fra UiS: Forskere fra Institutt for medie- og samfunnsfag (IMS) og Institutt for data- og elektroteknologi (IDE)

Partner: OsloMet

Finansiering: Norges forskningsråds KULMEDIA-program

Professor Helle Sjøvaags prosjekt skal styrke FNs bærekraftsmål 16 om fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner.

Kartlegging av aktører, interesser og verdier

Prosjektet vil kartlegge den digitale infrastrukturen i Norge. Målet er å styrke den norske mediereguleringen til fordel for et åpent og inkluderende ordskifte.

Infrastrukturen for medier, demokrati og offentlig forvaltning er i økende grad avhengig av en digital infrastruktur som domineres av internasjonale, private aktører. Mye av denne infrastrukturen er skjult, dominert av big data-logikker og kommersielt motivert.

Prosjektet vil kartlegge hvilke aktører, interesser og verdier som påvirker dette systemet, i tett samarbeid med bransje og myndigheter.

Prosjektet skal resultere i konkrete anbefalinger for å sikre infrastrukturkravet i §100, ytringsfrihetsparagraden og på den måten være med å styrke FNs bærekraftsmål 16 om fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner.

Digitale infrastrukturer

Prosjektet vil kartlegge Norges digitale infrastruktur.

En nettverksanalyse vil kartlegge hvilke aktører som kontrollerer tilgangen til denne strukturen, hvem som eier datastrømmene, hvilke plattformer som fungerer som portvakter, og hvor folk får tilgang til innhold.

Leder: professor Helle Sjøvaag, Institutt for medie- og samfunnsfag

Datafisering

Datalogikker påvirker distribusjonen av kommunikativ makt i disse systemene.

Prosjektet vil undersøke hvordan datafisering, ‘smartby’-satsinger og algoritmer spiller inn i demokratiske prosesser, medbestemmelse og ressursforvaltningen i samfunnet.

Leder: førsteamanuensis Raul Ferrer Conill, Institutt for medie- og samfunnsfag

Plattformenes makt

Prosjektet vil undersøke hvordan plattformøkologien påvirker det norske mediemangfoldet.

Mediemarkedet beveger seg i større og større grad mot plattformisering, hvor aktører som Google, Facebook, Apple og Amazon opererer som egne infrastrukturer. Slike flersidige markeder påvirker norske mediers inntjeningsevne og publikumstilgang, noe som også er med på å forme opinionsdannelsen.

Leder: Ragnhild Olsen, OsloMet

Regulering

Hvordan regulere globale, digitale infrastrukturer?

Norske myndigheter har en utfordring når det gjelder å regulerer disse systemene. Globale, digitale infrastrukturer ligger ofte utenfor norsk jurisdiksjon. Plattformene som brukes i offentlig kommunikasjon, forvaltning og folks mediekonsum er eid av private, profittdrevne aktører. Prosjektet vil undersøke hvordan Norges digitale agenda kan ivareta §100 ytringsfriheten og velferdsstatens universalisme når den digitale infrastrukturen domineres av plattformer og datalogikker.

Leder: førsteamanuensis Ann-Karin Tennås Holmen, Institutt for medie- og samfunnsfag

Forskergruppen

Professor i journalistikk
51832739
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for medie- og samfunnsfag
Professor i journalistikk
51832233
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for medie- og samfunnsfag
Professor i statsvitenskap
51832529
EOJ 315
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for medie- og samfunnsfag
Professor i statsvitenskap
51832186
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for medie- og samfunnsfag
Professor i datateknikk
51831788
Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Institutt for data- og elektroteknologi
Førsteamanuensis i datateknikk
51832760
Kjøv Egelands Hus
Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Institutt for data- og elektroteknologi
OsloMet
974 16 932

Vitenskapelig referansegruppe

Linköpings universitet
+46 13 28 40 25
Universitetet i København
+45 35 33 29 84
Carleton university, Canada
613-520-2600

Referansegruppe fra mediebransjen

Mediebedriftenes landsforening
97034729
Medietilsynet
900 39 802
Kristian Tolonen
NRK
Kjetil Hagen
Altibox

Publikasjoner

Vitenskapelige artikler

  • Sjøvaag, H.; Ferrer-Conill, R. & Olsen, R. Kr. (2024) Capture beyond the platforms: The material and infrastructural conditions for digital journalism. In review with Digital Journalism.
  • Sjøvaag, H. (2024) The business of news in the AI economy. AI Magazine. Special Issue: AI and the News, Editors N. Diakopoulos; N. Helberger, A. Opdahl and R. Troncy.
  • Sjøvaag, H.; Olsen, R. & Ferrer-Conill, R. (2024) Delivering content: CDNs and the third-party model of TV distribution. Telecommunications Policy.
  • Sjøvaag, H. & Ferrer-Conill, R. (2024) Working with datafication in media industries research. In U. Rohn, B. Von Rimscha & T. Raats (Eds.) The handbook of media economics. DeGruyter.
  • Sjøvaag, H. & Ferrer-Conill, R. (2024) Digital communications infrastructures and the principle of universality: Challenges for Nordic media welfare state jurisdictions; in P. Jakobsson & F. Stiernstedt (Eds.) The future of the Nordic media model: A digital media welfare state?Nordicom.
  • Ferrer-Conill, R.; Sjøvaag, H. & Olsen, R. (Eds.) (2023) A datafied society: Data power, infrastructures, and regulation. Media and Communication, 11 (2). Larrondo Ureta, A.; Pena, S. & Sjøvaag, H. (2023) Positioning journalism within the current technological context: Approaches from the practice and epistemology of the profession. In Negreira-Rey et al., (Eds.) Blurring boundaries of journalism in digital media: New actors, models and practices (25-38). Springer.
  • Sjøvaag, H. (2022) The markets for news: Enduring forms of journalism in the age of business model disruption. Routledge.

Konferansebidrag

  • Sjøvaag, H; Ferrer-Conill, R. & Olsen, R: Mapping Norway’s digital infrastructures: Actors, value streams and policy in the platform ecology, emma 2021: The European Media Management Association, Jönköping 27-29 October.
  • Ferrer-Conill, R.; van Couvering, E.; Sjøvaag, H.; Brantner, C.; Karlsson, M.; & Helles, R. (2024) Tracking the trackers within digital journalism: Fueling data platform capture through digital news products. IAMCR, 30 June – 4 July. Christchurch, NZ.
  • Okafor, C.; Ferrer-Conill, R. & Sjøvaag, H. (2024) Data quality assessment in smart cities datafication. ICA Gold Coast, June.
  • Ferrer-Conill, R., Olsen, R. Kr. & Sjøvaag, H. (2024) Delivering content: CDNs and the third-party model of TV distribution. ICA Gold Coast, June.
  • Sjøvaag, H. & Olsen, R. Kr. (2024) Delivering content: CDNs and the third party model of television distribution. Media Industries 2024. King’s College London, 16-19 April.
  • Sjøvaag, H.; Olsen, R. & Ferrer-Conill, R. (2023) Whiteboarding with industry: Unpacking the television value chain using collaborative visual mapping. Methods in cultural production and media industries research, ECREA, 12 October.
  • Sjøvaag, H.; Olsen, R. Kr. & Ferrer-Conill, R. (2023) Infrastructure (re)capture beyond the platforms: How journalism is losing institutional power through the digital distribution chains. Future of Journalism, Cardiff, 13-15 September
  • Sjøvaag, H. & Ferrer-Conill, R. (2023) Digital infrastructures and the principle of universality. Nordmedia 2023, 16-18 August.
  • Ferrer-Conill, R. & Sjøvaag, H. (2023) Walling off the garden: Google’s infrastructure capture and the threat to journalism’s social reach. ICA panel. ICA Toronto 25-29 May.
  • Okafor, C.; Ferrer-Conill, R. & Sjøvaag, H. (2023) Data as a structure: Smart cities and the construction of data quality. ICA Toronto 25-29 May.
  • Ferrer-Conill, R. & Sjøvaag, H. (2022) Global tech and data sovereignty: Communication infrastructures as boundary objects in the networked media economy. ECREA, 19-22 October.
  • Sjøvaag, H.; Ferrer-Conill, R. & Olsen, R. (2021) Mapping Norway’s digital infrastructure: Actors, value streams and policy in the platform ecology. Emma 2021, Jönköping 27-29 October.

Kronikker:

  • Sjøvaag, H. Vår felles digitale grunnmur er for det meste eid av utenlandske selskaper. Dagens Næringsliv. 20 mars 2024
  • Sjøvaag, H. & Ferrer-Conill, R. Datasentre er del av den digitale infrastrukturen – og må reguleres deretter. Stavanger Aftenblad. 14. mars 2023