På denne siden finner du informasjon om Læringsmiljøprosjektet pulje 8 (2024 - 2026).
6. juni 2024: Oppstartssamling (fysisk samling)
18. – 19. september 2024: Første samling (fysisk samling)
12. – 13. mars 2025: Andre samling (digitalt)
22. – 23. oktober 2025: Tredje samling (digitalt)
18. – 19. mars 2026: Fjerde samling (digitalt)
Utdanningsdirektoratet er eier av prosjektet. Læringsmiljøsenteret er tildelt oppdraget for gjennomføring av pulje 8.
Faser og viktige datoer i prosjektet
Oversikt over samlinger og tema for de ulike fasene/semestrene.
6. juni 2024 | Oppstartssamling - fysisk samling |
Vår og høst 2024 | Forankringsarbeid lokalt |
__________
Høst 2024: Fremme og utvikle et trygt og godt barnehage- og skolemiljø
18. - 19. september 2024 | Første samling nasjonale fagdager - fysisk samling |
Veiledning og fagdager med veiledere | |
Kommunebesøk |
__________
Vår 2025: Forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel og krenkelser
13. - 14. mars 2024 | Andre samling nasjonale fagdager - digital samling |
Veiledning og fagdager med veiledere | |
Kommunebesøk |
__________
Høst 2025: Organisasjonsutvikling og utvikling av ledelse
22. - 23. oktober 2025 | Tredje samling nasjonale fagdager - digital samling |
Veiledning og fagdager med veiledere | |
Kommunebesøk |
__________
Vår 2026: Videreføring av nkludering og bygging av positiv kultur
18. - 19. mars 2026 | Fjerde samling nasjonale fagdager - digital samling |
Veiledning og fagdager med veiledere | |
Kommunebesøk |
I alle fasene/semestrene er det viktig å
- Etablere og utvikle rutiner og praksis for en lærende organisasjon
- Formulere mål (basert på lokale data)
- Utarbeide en framdriftsplan og revidere den underveis
- Feedback, veiledning og støtte
Det skal være en lokal arbeidsgruppe i hver barnehage og skole som ledes av styrer/rektor. Prosjektet som helhet skal ledes av en kommunal styringsgruppe: oppvekstleder/e (eier), styrere og/eller rektor i de deltakende barnehagene/skolene og veilederne fra Læringsmiljøsenteret. PPT, helsesøster oppfordres til å delta i gruppen.
Å fremme et trygt og godt barnehage-, SFO- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
Prosjektledere ved Læringsmiljøsenteret
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn