Lærerens rolle er avgjørende for god integrering av digital teknologi

En ny systematisk kunnskapsoversikt påpeker hvordan digital teknologi kan integreres i matematikk- og naturfagundervisningen. Rapporten viser at vellykkede læringsprosesser med digitale hjelpemidler og applikasjoner kjennetegnes av aktiv utforskning, eksperimentering og samarbeid.

Publisert Sist oppdatert

barn sitter og leser
Rapporten sikter mot å gi et bilde av hvordan digital teknologi integreres i matematikk- og naturfagundervisningen. (Foto: Getty Images)

Rapporten, «Bruk av digital teknologi i matematikk- og naturfagundervisning», bygger videre på arbeidet gjort i Grunndig-prosjektet, som ledet til rapporten «Digitalisering i grunnopplæring: Kunnskap, trender og framtid kunnskapsbehov», som viste til kunnskapsoversikter som dekket de fleste fagområder i grunnopplæringen. Rapporten sikter mot å gi et bilde av hvordan digital teknologi integreres i matematikk- og naturfagundervisningen.

I rapporten viser Sanna Forsström og Morten Njå både til hvilket bredt spekter av teknologier som blir brukt i undervisningen, de ser på lærerens rolle og på elevsamarbeidet. I sin analyse peker de på hovedfunn og utfordringer. Med dette grepet ønsker de å få frem hva som beskrives som vellykka praksiser og læringsprosesser, og hva som ikke ser ut til å være nyttig bruk av teknologi i læringsarbeidet mellom lærer og elev.

Her finner du rapporten som nedlastbar fil.