Miljø-nevrovitenskap

I miljø-nevrovitenskap forsker vi på hvordan det fysiske og sosiale miljøet påvirker hvordan vi tenker, oppfører oss og fungerer, spesielt i skolesammenheng.

Publisert Sist oppdatert
omriss av et menneskehode mot hvit bakgrunn, et foto av et tre på eng eng med blå himmel fyller omrisset av hodet

Miljønevrovitenskap kombinerer kunnskap fra miljø-, sosial- og kognitiv psykologi med nevrovitenskap som studerer hjernen og atferd. Vi ser på hvordan det fysiske og sosiale miljøet påvirker hvordan vi tenker, oppfører oss og fungerer, spesielt i skolesammenheng.

Ved å bruke teorier fra evolusjons- og økologisk psykologi, benytter vi mange forskjellige metoder. Dette inkluderer måling av biologiske markører, EEG (som måler hjerneaktivitet), MR-skanninger, studier av folks daglige liv og overvåking av fysisk aktivitet med mobiltelefoner eller skrittellere. Vi forsker både i laboratorier og i naturlige omgivelser.

Målet vårt er å forstå hvordan miljøet påvirker tankene og atferden vår, slik at vi kan designe bedre fysiske og sosiale miljøer som fremmer god psykisk helse.

Koordinator

førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi
51832943
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Medlemmer

Nylig publiserte artikler

Dettweiler, U., Gerchen, M., Mall, C., Simon, P., & Kirsch, P. (2023). Choice matters: Pupils' stress regulation, brain development and brain function in an outdoor education project. British Journal of Educational Psychology(93), 152-173. https://doi.org/10.1111/bjep.12528

Grassini, S., Segurini, G. V., & Koivisto, M. (2022). Watching nature videos promotes physiological restoration: evidence from the modulation of alpha waves in electroencephalography. Frontiers in Psychology, 13, 871143. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.871143

Grassini, S., Revonsuo, A., Castellotti, S., Petrizzo, I., Benedetti, V., & Koivisto, M. (2019). Processing of natural scenery is associated with lower attentional and cognitive load compared with urban ones. Journal of environmental psychology, 62, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2019.01.007

Koivisto, M., Jalava, E., Kuusisto, L., Railo, H., & Grassini, S. (2022). Top-down processing and nature connectedness predict psychological and physiological effects of nature. Environment and Behavior, 54(5), 917-945. https://doi.org/10.1177/00139165221107535

Koivisto, M., & Grassini, S. (2022). Affective responses to urban but not to natural scenes depend on inter-individual differences in childhood nature exposure. Journal of Environmental Psychology, 82https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2022.101840

Lauterbach, G. (2023). “Building Roots”—Developing Agency, Competence, and a Sense of Belonging through Education outside the Classroom. Education Sciences, 13(11). https://doi.org/10.3390/educsci13111107