I miljø-nevrovitenskap forsker vi på hvordan det fysiske og sosiale miljøet påvirker hvordan vi tenker, oppfører oss og fungerer, spesielt i skolesammenheng.
Miljønevrovitenskap kombinerer kunnskap fra miljø-, sosial- og kognitiv psykologi med nevrovitenskap som studerer hjernen og atferd. Vi ser på hvordan det fysiske og sosiale miljøet påvirker hvordan vi tenker, oppfører oss og fungerer, spesielt i skolesammenheng.
Ved å bruke teorier fra evolusjons- og økologisk psykologi, benytter vi mange forskjellige metoder. Dette inkluderer måling av biologiske markører, EEG (som måler hjerneaktivitet), MR-skanninger, studier av folks daglige liv og overvåking av fysisk aktivitet med mobiltelefoner eller skrittellere. Vi forsker både i laboratorier og i naturlige omgivelser.
Målet vårt er å forstå hvordan miljøet påvirker tankene og atferden vår, slik at vi kan designe bedre fysiske og sosiale miljøer som fremmer god psykisk helse.
Koordinator
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Medlemmer
- Siv Hilde Berg
- Ulrich Dettweiler
- Francesca Granone
- Simone Grassini
- Gabriele Lauterbach
- Enrico Pollarolo
- Aleksandra Sevic
Nylig publiserte artikler
Dettweiler, U., Gerchen, M., Mall, C., Simon, P., & Kirsch, P. (2023). Choice matters: Pupils' stress regulation, brain development and brain function in an outdoor education project. British Journal of Educational Psychology(93), 152-173. https://doi.org/10.1111/bjep.12528
Grassini, S., Segurini, G. V., & Koivisto, M. (2022). Watching nature videos promotes physiological restoration: evidence from the modulation of alpha waves in electroencephalography. Frontiers in Psychology, 13, 871143. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.871143
Grassini, S., Revonsuo, A., Castellotti, S., Petrizzo, I., Benedetti, V., & Koivisto, M. (2019). Processing of natural scenery is associated with lower attentional and cognitive load compared with urban ones. Journal of environmental psychology, 62, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2019.01.007
Koivisto, M., Jalava, E., Kuusisto, L., Railo, H., & Grassini, S. (2022). Top-down processing and nature connectedness predict psychological and physiological effects of nature. Environment and Behavior, 54(5), 917-945. https://doi.org/10.1177/00139165221107535
Koivisto, M., & Grassini, S. (2022). Affective responses to urban but not to natural scenes depend on inter-individual differences in childhood nature exposure. Journal of Environmental Psychology, 82. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2022.101840
Lauterbach, G. (2023). “Building Roots”—Developing Agency, Competence, and a Sense of Belonging through Education outside the Classroom. Education Sciences, 13(11). https://doi.org/10.3390/educsci13111107