Vil du lære mer om praktisk og engasjerende matematikkundervisning? Bli med i Enact!

Er du mattelærer på 6. eller 7. trinn? Vil du vite hvordan du kan videreutvikle egen undervisningspraksis for å skape større engasjement for matematikk blant elevene dine? Da må du bli med i Enact!

Publisert Sist oppdatert
Vi har etterhvert en ganske god idé om hva som skal til for å gjøre klasserommet til et veksthus for elevene. I ENACT tester vi ut denne ideen i et storstilt prosjekt om matematikkundervisning. Nå vil vi ha med deg og skolen din i dette prosjektet! Se denne filmen og lær mer om hva Enact handler om.

I Enact vil du kunne lære mer om*:

Vil du ha mer informasjon?

I Enact får du kunnskap om hvordan du kan videreutvikle egen undervisningspraksis på en måte som skaper større engasjement for matematikkfaget. På sikt kan dette støtte elevenes emosjonelle og akademiske utvikling, og gi deg som lærer verdifull kunnskap og nyttige verktøy.

(Møte-ID: 340 303 170 064
Passord: bRWSgk)

Mann og to gutter i klasserom
Lærerne som deltar i ENACT vil få kunnskap om engasjerende matematikkundervisning, presentert på en rekke ulike måter. (Foto: Marie von Krogh)

Har du opplevd at elevene kobler seg av matematikkundervisningen? Har du prøvd "alt mulig", men ennå ikke helt greid å knekke nøtten for å få dem engasjerte?

Da er du ikke alene. At elevene mister engasjementet for skolen, og kanskje særlig matematikkfaget, i løpet av barneskolen, er – dessverre – et velkjent problem. Det viser både erfaring og forskning.

Hva skal egentlig til?

Det finnes mye teori rundt hva som kjennetegner engasjerende undervisning. Hvordan kan den teoretiske kunnskapen vi har om engasjement, faktisk bli en del av den vanlige undervisningen?

Svarene ligger i klasserommet. Hos deg som er lærer, og hos elevene dine. I forskningsprosjektet Enact søker vi etter nettopp disse svarene, og da trenger vi hjelp fra matematikklærere. Enact er finansiert av Norges Forskningsråd, og har med forskere fra psykologi, utdanningsvitenskap, matematikkdidaktikk og samfunnsøkonomi. Nå søker vi mattelærere på 6. og 7. trinn til å være med i prosjektet skoleåret 2025/26.

Deltakerne får kunnskap og konkrete tips

Enact trenger 120 deltakerskoler, og det må være med en mattelærer på 6. og en mattelærer på 7. trinn med fra hver skole.
Skolene som deltar, må forplikte seg til at lærerne som er med, får bruke utviklingstiden / trinntiden på skolen til å jobbe sammen om tiltakene i prosjektet.

– Vi er helt sikre på at lærerne og elevene vi trenger, finnes ute i norske skoler og klasserom. Samtidig er vi klar over at hverdagen i skolen er travel og at det å delta i forskningsprosjekter kan virke som en ekstra jobb. Derfor er vi opptatt av at lærerne som er med, får noe igjen for dette, sier prosjektleder for Enact, professor Oddny Judith Solheim.

Portrett av kvinne med mørkt hår
Professor Oddny Judith Solheim. (Foto: Elisabeth Tønnessen / UiS)

– Noen av lærerne vil få kunnskap om klasseromspraksiser som er viktige for å styrke elevenes engasjement for læring. Andre vil få støtte i å integrere ny kunnskap i sin daglige undervisningspraksis. Noen vil faktisk få begge deler. Dette avhenger av hvilken gruppe de blir delt inn i i prosjektet, sier Solheim.

Elevene er med på prosjektet

I tillegg spiller elevene en viktig rolle. Noen av lærerne som blir med, vil ta elevene sine med på lag. Elevene vil svare anonymt på spørsmål om hva som har skjedd i undervisningen i en digital portal som blir laget spesielt for dette prosjektet. Svarene fra elevene vil kun være tilgjengelig for læreren selv (og i avidentifisert form inngå i forskningsprosjektet). Læreren vil se en gjennomsnittsskåre for hvert spørsmål.

– Det nytter ikke at vi forskere jobber alene. Vi vet at det er mange engasjerte mattelærere der ute, som har mye å bidra med, og håper mange vil være interesserte i å delta, sier Solheim.

Vil du være med i Enact? Eller ønsker du mer informasjon? Ta kontakt i dag!

Hva er Enact? Og hva innebærer det å være med i et forskningsprosjekt?
Se filmen for mer informasjon!
til skoleledere og lærere:

Hva innebærer det å være med i Enact?

Enact er et forskningsprosjekt som gjennomføres blant lærere i matematikk på 6. og 7. trinn. Perioden for deltakelse vil være tre måneder i løpet av høsten 2025 og tre måneder i løpet våren 2026. Lærerne som er med jobber sammen om utviklingsarbeidet i prosjektet en time i uka i prosjektperiodene.

Mannlig lærer lener seg over pulten til to elever i klasserommet.
Matematikklærere på 6. og 7. trinn kan delta i Enact.

Er du mattelærer på 6. eller 7. trinn og vil lære mer om engasjerende undervisning? Meld din interesse her!

Lærerne som er med i prosjektet blir delt inn i fire ulike grupper, og det er tilfeldig hvilken gruppe du blir plassert i. Dette er viktig for at vi skal ha et godt sammenligningsgrunnlag i etterkant av deltakelsen, og vil sikre at kunnskapen vi får underveis er solid. Lærerne på samme trinn på skolen blir plassert i samme gruppe.

  • En fjerdedel av lærerne vil få ny kunnskap og tips om engasjerende undervisning i matematikkfaget. Materiellet er nettbasert.
  • En fjerdedel vil få kunnskap og tips om engasjerende matematikkundervisning, og i tillegg tilbakemeldinger fra elevene deres om hvordan de opplever undervisningen. Elevene vil svare anonymt på konkrete spørsmål i en digital portal som er laget spesielt for dette prosjektet.
  • En fjerdedel vil kun få tilbakemeldinger fra elevene, men vil også få kunnskap om engasjerende matematikkundervisning.
  • En fjerdedel vil fortsette slik man jobber i dag, men vil også få kunnskap om engasjerende matematikkundervisning.

Lærere som ikke får kursing eller tilbakemeldinger i selve tiltaksperioden vil få tilgang til alt materiellet etter at tiltaksperioden er over.

Skoleåret 2024/2025 gjennomføres en pilot i seks kommuner. Skoleåret 2025/2026 skal prosjektet gjennomføres i 120 skoler.

Hva forplikter skolen seg til gjennom deltakelse?

For å delta i prosjektet, må din skole legge til rette for at lærerne får arbeide med kunnskapstiltakene i trinntid/utviklingstid, og legge opp til at elevene en gang hver tredje uke svarer i en digital portal om hvordan de opplever undervisningen - dersom man er i gruppene som skal gjennomføre disse tiltakene i prosjektet.

OM FORSKNINGSPROSJEKTET

Forskning på engasjerende matematikkundervisning

I Enact skal forskere fra flere fagområder ved Universitetet i Stavanger gå sammen for å utvikle ny kunnskap om hvordan lærere kan videreutvikle egen undervisningspraksis på en måte som skaper større engasjement for matematikkfaget. På sikt kan dette støtte elevenes emosjonelle og akademiske utvikling.

lærer med elever
Dalende engasjement blant elever er en utfordring i mange land. (Foto: Getty)

Å være engasjert i undervisningen handler om å være aktivt involvert i læringsarbeidet. Det kommer til utrykk i deltakelse, innsats og utholdenhet, forklarer Solheim.

Og motsatt: Å være uengasjert handler på sin side om å trekke seg unna, og om å investere lite i lese- og læringssituasjoner. Elever som er uengasjerte gir fort opp. I tillegg bruker de mer overfladiske og tilfeldig valgte læringsstrategier. Det å være uengasjert fører altså til mindre og mer overfladisk læring.

Det er kjent at å være engasjert i undervisningen er viktig for trivsel og god læring. Derfor er problemet med dalende elevengasjement en stor utfordring for skoler og utdanningsmyndigheter over hele verden, ifølge OECD.

Enact er den første randomiserte kontrollerte studien som undersøker om kompetanseutvikling for lærere kan ha betydning for elevengasjementet. Det er også den første studien som undersøker om det å rette søkelyset på læreres praksis, kan ha betydning for elevenes tankesett.

Lærere fra 120 norske skoler skal delta i Enact, og forskerne i prosjektet kommer fra fagene psykologi, utdanningsvitenskap, matematikkdidaktikk og samfunnsøkonomi. Dette tverrfaglige samarbeidet er vesentlig når man skal undersøke en tematikk som Solheim beskriver som et puslespill:

– I et puslespill må du ha alle delene for å se helheten. I Enact vil de ulike fagområdene bidra med hver sine puslespillbiter, som alle er nødvendige for at læreren skal lykkes med å styrke og opprettholde elevenes engasjement, sier Oddny Judith Solheim. Hun leder Enact sammen med professor Mari Rege ved Handelshøyskolen UiS.

– Vi vet at det er krevende å endre adferd, for eksempel som å trene mer eller spise sunnere. Det samme gjelder for lærere. Mange studier har vist at det er krevende å endre undervisningspraksis. Denne tildelingen gir oss tid og rom til å kombinere innsikter fra flere fagfelt i jakten på ny forståelse. sier Solheim.

Enact er støttet av Forskningsrådets utlysning for store, tverrfaglige forskningsprosjekter. Det totale budsjettet for Enact: Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement er 33.6 millioner kroner.

Enact: Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement

Fakta

Enact er et forskningsprosjekt som undersøker hvordan lærere kan videreutvikle egen undervisningspraksis på en måte som skaper større engasjement for matematikk. Lærere fra 120 norske skoler vil delta i prosjektet. Prosjektet er tverrfaglig og ledes av Oddny Judith Solheim ved institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, og Mari Rege ved Handelshøyskolen, UiS. Prosjektet foregår fra 2022 - 2028. Kompetanseutviklingen i engasjerende matematikkundervisning blir utviklet av ansatte på Matematikksenteret, forskere fra Universitetet i Stavanger og NETTOP, avdeling for digital undervisning og e-læring ved UiS. Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd i perioden 2022 - 2028. Gå til prosjektets sider hos NFR.

– Å være engasjert i undervisningen handler om å være aktivt involvert i læringsarbeidet. Engasjement kommer til utrykk i deltakelse, innsats og utholdenhet.

Professor Oddny Judith Solheim , prosjektleder

Fakta

Forsker og administrativt ansvarlig for Synapse lab
51832185
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans

Forskere i prosjektet:

Senterleder
51833136
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Professor i økonomi
51833721
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans
Førsteamanuensis i pedagogisk psykologi
51833698
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Forsker i utdanningsvitenskap
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Postdoktor i samfunnsøkonomi
51831384
Handelshøgskolen UiS
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans
Professor i matematikk
51833558
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Stipendiat i utdanningsvitenskap
51832207
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Øvrige prosjektdeltakere i Enact:

Førstelektor i matematikk
51833483
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Førstelektor, Matematikksenteret NTNU
Monica Rehaug
Universitetslektor, Matematikksenteret NTNU
Universitetslektor, Matematikksenteret NTNU
Bård Vinje
Universitetslektor, Matematikksenteret NTNU
Olav Dalgsegg Tokle
Universitetslektor, Matematikksenteret NTNU
Professor i medisinsk statistikk
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for kvalitet og helseteknologi