Er du mattelærer på 6. eller 7. trinn? Vil du vite hvordan du kan videreutvikle egen undervisningspraksis for å skape større engasjement for matematikk blant elevene dine? Da må du bli med i Enact!
I Enact vil du kunne lære mer om*:
- Hva som kjennetegner gode matematikkoppgaver som engasjerer elevene
- Hvordan du introduserer matematikkoppgaver på en måte som hekter elevene på læringsarbeidet
- Hvordan du svarer på elevspørsmål og gir tilbakemeldinger som gjør at elevene ikke gir opp
- Hvordan du kan legge til rette for aktive helklassesamtaler der elevene setter ord på egen tenking
- Hvordan du kan bruke feilsvar som en ressurs i undervisningen
- Hvordan du representerer elevenes matematiske tenkning og analyserer elevers matematiske representasjoner
- Hvordan du leder eleven mot det matematiske målet du har satt for matematikkundervisningen
- Lærere som er interessert i det, og som tilfredsstiller krav til masteropptak, kan i tillegg ta et masteremne på 15 studiepoeng i emnet «Praktisk, engasjerende og variert matematikkundervisning» gratis i etterkant av prosjektet. Deltakelsen i Enact vil da telle som arbeidskrav. Emnet kan brukes inn mot master i matematikkdidaktikk.
*Deltakerne deles inn i fire grupper under ulike vilkår. Les mer om hva det innebærer å være med i Enact her.
I Enact får du kunnskap om hvordan du kan videreutvikle egen undervisningspraksis på en måte som skaper større engasjement for matematikkfaget. På sikt kan dette støtte elevenes emosjonelle og akademiske utvikling, og gi deg som lærer verdifull kunnskap og nyttige verktøy.
(Møte-ID: 340 303 170 064
Passord: bRWSgk)
Har du opplevd at elevene kobler seg av matematikkundervisningen? Har du prøvd "alt mulig", men ennå ikke helt greid å knekke nøtten for å få dem engasjerte?
Da er du ikke alene. At elevene mister engasjementet for skolen, og kanskje særlig matematikkfaget, i løpet av barneskolen, er – dessverre – et velkjent problem. Det viser både erfaring og forskning.
Hva skal egentlig til?
Det finnes mye teori rundt hva som kjennetegner engasjerende undervisning. Hvordan kan den teoretiske kunnskapen vi har om engasjement, faktisk bli en del av den vanlige undervisningen?
Svarene ligger i klasserommet. Hos deg som er lærer, og hos elevene dine. I forskningsprosjektet Enact søker vi etter nettopp disse svarene, og da trenger vi hjelp fra matematikklærere. Enact er finansiert av Norges Forskningsråd, og har med forskere fra psykologi, utdanningsvitenskap, matematikkdidaktikk og samfunnsøkonomi. Nå søker vi mattelærere på 6. og 7. trinn til å være med i prosjektet skoleåret 2025/26.
Deltakerne får kunnskap og konkrete tips
Enact trenger 120 deltakerskoler, og det må være med en mattelærer på 6. og en mattelærer på 7. trinn med fra hver skole.
Skolene som deltar, må forplikte seg til at lærerne som er med, får bruke utviklingstiden / trinntiden på skolen til å jobbe sammen om tiltakene i prosjektet.
– Vi er helt sikre på at lærerne og elevene vi trenger, finnes ute i norske skoler og klasserom. Samtidig er vi klar over at hverdagen i skolen er travel og at det å delta i forskningsprosjekter kan virke som en ekstra jobb. Derfor er vi opptatt av at lærerne som er med, får noe igjen for dette, sier prosjektleder for Enact, professor Oddny Judith Solheim.
– Noen av lærerne vil få kunnskap om klasseromspraksiser som er viktige for å styrke elevenes engasjement for læring. Andre vil få støtte i å integrere ny kunnskap i sin daglige undervisningspraksis. Noen vil faktisk få begge deler. Dette avhenger av hvilken gruppe de blir delt inn i i prosjektet, sier Solheim.
Elevene er med på prosjektet
I tillegg spiller elevene en viktig rolle. Noen av lærerne som blir med, vil ta elevene sine med på lag. Elevene vil svare anonymt på spørsmål om hva som har skjedd i undervisningen i en digital portal som blir laget spesielt for dette prosjektet. Svarene fra elevene vil kun være tilgjengelig for læreren selv (og i avidentifisert form inngå i forskningsprosjektet). Læreren vil se en gjennomsnittsskåre for hvert spørsmål.
– Det nytter ikke at vi forskere jobber alene. Vi vet at det er mange engasjerte mattelærere der ute, som har mye å bidra med, og håper mange vil være interesserte i å delta, sier Solheim.
Vil du være med i Enact? Eller ønsker du mer informasjon? Ta kontakt i dag!
Her finner du mer informasjon om hva det innebærer å være med i Enact.
Synes du dette høres spennende ut, og vil melde deg på allerede i dag? Eller vil du ha mer informasjon? Ta kontakt med oss i dag, så hører du fra oss. Og du, tips gjerne andre mattelærere du kjenner om Enact. Vi trenger alle med på laget!
Meld interesse i dag, og få ett sett med terninger og ett sett med polyhedralterninger dere kan bruke i matematikkundervisningen!
Kom på nettmøte om Enact mandag 25.11.
Mandag 25.11.24. kl 14-15 inviterer vi til nettmøte om Enact. Her får du vite mer om hva det innebærer å være med i prosjektet, og du får anledning til å stille spørsmål.
Møtet foregår på Teams.
Lenke til nettmøtet
Møte-ID: 340 303 170 064
Passord: bRWSgk
Hva innebærer det å være med i Enact?
Enact er et forskningsprosjekt som gjennomføres blant lærere i matematikk på 6. og 7. trinn. Perioden for deltakelse vil være tre måneder i løpet av høsten 2025 og tre måneder i løpet våren 2026. Lærerne som er med jobber sammen om utviklingsarbeidet i prosjektet en time i uka i prosjektperiodene.
Lærerne som er med i prosjektet blir delt inn i fire ulike grupper, og det er tilfeldig hvilken gruppe du blir plassert i. Dette er viktig for at vi skal ha et godt sammenligningsgrunnlag i etterkant av deltakelsen, og vil sikre at kunnskapen vi får underveis er solid. Lærerne på samme trinn på skolen blir plassert i samme gruppe.
- En fjerdedel av lærerne vil få ny kunnskap og tips om engasjerende undervisning i matematikkfaget. Materiellet er nettbasert.
- En fjerdedel vil få kunnskap og tips om engasjerende matematikkundervisning, og i tillegg tilbakemeldinger fra elevene deres om hvordan de opplever undervisningen. Elevene vil svare anonymt på konkrete spørsmål i en digital portal som er laget spesielt for dette prosjektet.
- En fjerdedel vil kun få tilbakemeldinger fra elevene, men vil også få kunnskap om engasjerende matematikkundervisning.
- En fjerdedel vil fortsette slik man jobber i dag, men vil også få kunnskap om engasjerende matematikkundervisning.
Lærere som ikke får kursing eller tilbakemeldinger i selve tiltaksperioden vil få tilgang til alt materiellet etter at tiltaksperioden er over.
Skoleåret 2024/2025 gjennomføres en pilot i seks kommuner. Skoleåret 2025/2026 skal prosjektet gjennomføres i 120 skoler.
Hva forplikter skolen seg til gjennom deltakelse?
For å delta i prosjektet, må din skole legge til rette for at lærerne får arbeide med kunnskapstiltakene i trinntid/utviklingstid, og legge opp til at elevene en gang hver tredje uke svarer i en digital portal om hvordan de opplever undervisningen - dersom man er i gruppene som skal gjennomføre disse tiltakene i prosjektet.
Forskning på engasjerende matematikkundervisning
I Enact skal forskere fra flere fagområder ved Universitetet i Stavanger gå sammen for å utvikle ny kunnskap om hvordan lærere kan videreutvikle egen undervisningspraksis på en måte som skaper større engasjement for matematikkfaget. På sikt kan dette støtte elevenes emosjonelle og akademiske utvikling.
Å være engasjert i undervisningen handler om å være aktivt involvert i læringsarbeidet. Det kommer til utrykk i deltakelse, innsats og utholdenhet, forklarer Solheim.
Og motsatt: Å være uengasjert handler på sin side om å trekke seg unna, og om å investere lite i lese- og læringssituasjoner. Elever som er uengasjerte gir fort opp. I tillegg bruker de mer overfladiske og tilfeldig valgte læringsstrategier. Det å være uengasjert fører altså til mindre og mer overfladisk læring.
Det er kjent at å være engasjert i undervisningen er viktig for trivsel og god læring. Derfor er problemet med dalende elevengasjement en stor utfordring for skoler og utdanningsmyndigheter over hele verden, ifølge OECD.
Enact er den første randomiserte kontrollerte studien som undersøker om kompetanseutvikling for lærere kan ha betydning for elevengasjementet. Det er også den første studien som undersøker om det å rette søkelyset på læreres praksis, kan ha betydning for elevenes tankesett.
Lærere fra 120 norske skoler skal delta i Enact, og forskerne i prosjektet kommer fra fagene psykologi, utdanningsvitenskap, matematikkdidaktikk og samfunnsøkonomi. Dette tverrfaglige samarbeidet er vesentlig når man skal undersøke en tematikk som Solheim beskriver som et puslespill:
– I et puslespill må du ha alle delene for å se helheten. I Enact vil de ulike fagområdene bidra med hver sine puslespillbiter, som alle er nødvendige for at læreren skal lykkes med å styrke og opprettholde elevenes engasjement, sier Oddny Judith Solheim. Hun leder Enact sammen med professor Mari Rege ved Handelshøyskolen UiS.
– Vi vet at det er krevende å endre adferd, for eksempel som å trene mer eller spise sunnere. Det samme gjelder for lærere. Mange studier har vist at det er krevende å endre undervisningspraksis. Denne tildelingen gir oss tid og rom til å kombinere innsikter fra flere fagfelt i jakten på ny forståelse. sier Solheim.
Enact er støttet av Forskningsrådets utlysning for store, tverrfaglige forskningsprosjekter. Det totale budsjettet for Enact: Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement er 33.6 millioner kroner.
Enact: Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement
Enact er et forskningsprosjekt som undersøker hvordan lærere kan videreutvikle egen undervisningspraksis på en måte som skaper større engasjement for matematikk. Lærere fra 120 norske skoler vil delta i prosjektet. Prosjektet er tverrfaglig og ledes av Oddny Judith Solheim ved institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, og Mari Rege ved Handelshøyskolen, UiS. Prosjektet foregår fra 2022 - 2028. Kompetanseutviklingen i engasjerende matematikkundervisning blir utviklet av ansatte på Matematikksenteret, forskere fra Universitetet i Stavanger og NETTOP, avdeling for digital undervisning og e-læring ved UiS. Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd i perioden 2022 - 2028. Gå til prosjektets sider hos NFR.
– Å være engasjert i undervisningen handler om å være aktivt involvert i læringsarbeidet. Engasjement kommer til utrykk i deltakelse, innsats og utholdenhet.
Fakta
Randomiserte kontrollerte studier
Randomiserte kontrollerte studier (randomised controlled trials (RCT)) er eksperimentelle undersøkelser som gjennomføres for å undersøke effekt av bestemte tiltak eller behandlinger. RCTer gjennomføres ofte på to grupper, der deltakerne fordeles tilfeldig (randomiseres) i enten behandlings- eller kontrollgrupper. Siden tilfeldig fordeling til gruppene sikrer at gruppene er like før tiltakene innføres, vil forskjeller mellom gruppene etter tiltakene si noe om effekten av disse.
Stort, tverrfaglig forskerprosjekt
Norges forskningsråd lyste i 2021 ut midler til store, tverrfaglige forskerprosjekter. Målet er å flytte forskningsfronten gjennom tverrfaglige prosjekter med større bevilgninger. NFR støtter forskere fra forskjellige fag som sammen vil frembringe ny kunnskap som ikke ville vært mulig å oppnå uten tverrfaglig samarbeid. Utlysningen var åpen for alle fag- og forskningsområder, og søkerne måtte ha vist evne til å utføre forskning av høy vitenskapelig kvalitet.
Prosjektkoordinator Enact:
Avdeling for samfunnsøkonomi og finans