Å involvere barn med spesielle behov i aktiviteter med koding

En forskningsbasert ressurs utviklet av forsknigsprosjektet DiCoTe for kunnskapsområdet STM (språk, tekst og matematikk) til bruk i barnehagelærerutdanningen. Dette er modul 8.

Publisert Sist oppdatert
Innhold

I denne videoen møter vi Francesca Granone, førsteamanuensis ved UiS som presenterer et eksempel på lekende matematikkaktiviteter med en robot der to barn samarbeider. Et av bana bruker tegn-til-tale for å kommunisere. I videoen diskuterer hun viktige aspekter knyttet til matematikkinnholdet og sentrale aspekter knyttet til matematikkdidaktikk. Innholdet i videoen er utviklet i nært samarbeid mellom forskere og medforskere, gjennom metoden som kalles «inkluderende forskning» (Granone et al., 2023; Granone & Knudsen, 2024).

Mål: Å bevisstgjøre barnehagelærerstudenter (og barnehageansatte) på hvordan de kan bruke en robot for å inkludere barn med spesielle behov.

Å involvere barn med spesielle behov i aktiviteter med koding

I fagvilmen møter vi Arnt Derik Eia fra Austrått barnehage og to barn som sammen koder roboten KUBO. Det ene barnet kommuniserer ved hjelp av tegn-til-tale.

Å involvere barn med spesielle behov i aktiviteter med koding - en fagfilm av Francesca Granone ved Institutt for barnehagelærerutdanning, UiS