Barns møte med tekst har stor verdi. Leseaktiviteter, som høytlesning og samtaler rundt tekst gir opplevelser og glede. Dessuten er leseaktiviteter språkstimulerende.

Mange av tekstene i Les for meg, pliiis! bygger på erfaringer fra det treårige utviklingsprosjektet BOKTRAS (august 2005–september 2008). Hovedmålet for prosjektet har vært å etablere en levedyktig kultur for lesing i et utvalg barnehager.
Barnehageansatte og bibliotekarer som satser på møter mellom bøker og barn vet hvilke verdier som ligger i disse møtene, men ikke alle barn kommer til biblioteket. Da er det et godt alternativ å ta bøkene med til barna. I BOKTRAS har bibliotekenes samlinger og kompetanse blitt lettere tilgjengelig for flere. Bibliotekene har i nært samarbeid med Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, Lesesenteret, ved Universitetet i Stavanger, bidratt med sin kunnskap om barnelitteratur og formidling både til personale og foreldre i et utvalg barnehager, i tillegg til et tilbud direkte til barna.
Erfaringene fra BOKTRAS er på alle måter verdifulle i det videre arbeid med å formidle bøker til barn i barnehagealder.
Pris: Rapporten er gratis
ISBN: 978-82-8105-063-1
Bestilling:
Det er dessverre ikke flere igjen i papirformat.