SUS debatt: Hvem skal ta vare på oss når vi blir gamle og skrøpelige?

Onsdag 18. september 2024 kl. 14:30-15:30,
Quality Hotel Residence, Sandnes.

Stavanger universitetssjukehus inviterer til åpen debatt under Forskningsdagene.

Publisert Sist oppdatert

Det har lenge vært snakk om en eldrebølge. Noen har kalt det en tsunami, mens andre er lei av å stemple økningen i antall eldre som noe negativt.

For vi lever lengre, og det er vel positivt?

Kommunene og sykehuset merker det allerede: Antall eldre pasienter med sammensatte sykdommer øker, og tilgangen på helsepersonell er knappere. Selv i et av verdens rikeste land kan vi ikke betale oss ut av et regnestykke som ikke går opp. Hva betyr dette for oss når vi og våre nærmeste blir gamle og skrøpelige? Hva kan og bør vi forvente av forebygging, behandling, pleie og omsorg?

Hvordan skal vi klare å bo hjemme lengst mulig – og med hvilken type hjelp? Hvem vil få plass på sykehjem? Og, kanskje enda viktigere – hva kan vi ikke regne med at det offentlige stiller opp med?

Stavanger universitetssjukehus tar debatten om hvilke forventninger vi kan ha til helse- og omsorgstjenester i framtiden, og hva vi kanskje må ta mer ansvar for selv.

Panel

• Svein Reidar Kjosavik, avdelingsoverlege ved akuttmottaket og professor i allmennmedisin
  • Eva Tunge Karlsen, leder av hjemmetjenestene i Randaberg kommune
  • Kåre Reiten, fastlege og tidligere leder av kommunalstyret for levekår i Stavanger kommune
  • Kari Fredriksen, medlem i WiseAge og leder i Erfaringspanelet på SESAM

Ordstyrer er Solveig G. Sandelson, kommentator i Stavanger Aftenblad.