Smartere sammen: Kan menneske og maskiner sammen skape mer effektive eller bedre samfunn?

Torsdag 19. september 2024 kl. 12:30-13:15,
Clarion Hotel Energy.

Hvordan vil hybrid intelligens påvirke reiselivsbransjen?

Publisert Sist oppdatert

Åpent og gratis foredrag under Forskningsdagene.

Gjennom historien har ordet "revolusjon" blitt brukt for å beskrive øyeblikk av dramatisk endring. Disse revolusjonene er ofte drevet av nye teknologier og ideer som utfordrer den eksisterende orden. Som et resultat gjennomgår økonomiske systemer og sosiale strukturer en dyp transformasjon.

Den fjerde industrielle revolusjonen handlet om å integrere stadig økende teknologiske fremskritt i alle aspekter av livene våre, fra fabrikker og butikker til offentlige kontorer. Målet var å utnytte alle tilgjengelige teknologiske verktøy til sitt maksimale potensial. Denne tilnærmingen fortsetter i dag med den pågående implementeringen av robotikk og kunstig intelligens.

Den femte industrielle revolusjonen antas å ha begynt rundt år 2019. Industri 5.0 er et konsept som utfyller og utvider perspektivene til mennesker, samfunn og miljø og er sterkt påvirket av de prioriterte temaene i den europeiske vekststrategien. Den femte industrielle revolusjonen fokuserer på et økende samarbeid mellom menneskelig intelligens og maskinintelligens for å skape en ny type intelligens – en hybrid intelligens. I stedet for at roboter tar over jobbene våre, handler den femte industrielle revolusjon om tett samarbeid, der mennesker og maskiner jobber side om side for å få ting gjort raskere og bedre, og forbedrer trivselen til alle involverte med sterk oppmerksomhet rundt etiske problemer. Det nye spørsmålet er: Hvordan kan vi gjøre alt fra bedrifter til nabolag til hele land smartere?

I denne presentasjonen går dr. Carina Antonia Hallin i dybden for å finne ut hvordan mennesker og teknologi kan anses å fungere sømløst sammen, og hvordan slike samarbeid sannsynligvis vil gjelde for reiselivs- og vertskapsnæringen.

Foredraget er på engelsk.

Portrett av Carina Antonia Hallin
Dr. Carina Antonia Hallin er opptatt av kollektiv, kunstig og hybrid intelligens.

Om Carina Antonia Hallin

Dr. Carina Antonia Hallin grunnla Collective Intelligence Research Group ved IT Universitetet i København og er førsteamanuensis i kollektiv og hybrid intelligens ved Universitetet i Stavanger.

Hallin er grunnlegger av og CEO i Hybrid Intelligence World, en platform for forskning, opplæring og techintegrasjon.

Hun var med å grunnla Academy of Management's Community on Knowledge Integration, Synthesis, and Engineering og har hatt forskningsopphold ved MIT Center for Collective Intelligence (CCI), Massachusetts (2020-2022). Hallin har publisert innen ulike disipliner, slik som kollektiv intelligens, kunstig intelligens, computer science, decision science, strategi og ledelse.

Hallin er medredaktør for The Routledge Handbook of Collective Intelligence for Democracy and Governance, som ble publisert i juni 2023. Boken har blitt lastet ned mer enn 100.000 ganger og har over 60 bidragsytere fra ulike universitet.

Denne åpne forelesningen er en del av konferansen 32nd Nordic Symposium on Tourism and Hospitality, som NHS – institutt for ledelse og tjenesteutvikling (tidl. Norsk hotellhøgskole) – ved Universitetet i Stavanger er vertskap for, 18.–20. september. Temaet for konferansen er "The roles of humans and technology in shaping the future".

Interessert i reiseliv og teknologi? Få også med deg gratisforedraget: Reiseliv og teknolog – high-tech og high touch. Begge konferanseforedragene er åpen og gratis for publikum i forbindelse med Forskningsdagene i Stavanger-regionen.