Forskningspub: Hvordan vil KI forandre Helse-Norge?

Onsdag 18. september 2024 kl. 18:00-20:00,
Arkeologisk museum, Peder Klowsgate 30 A,
Kafe Ask og Embla.

Kunstig intelligens er på full fart inn i norsk helsevesen. Hvordan redde liv og samtidig sikre etisk og ansvarlig bruk? Tradisjonen tro åpner Forskningsdagene i Stavanger-regionen med en spennende forskningspub spesial.

Publisert Sist oppdatert
Blå og røde blodårer formet som hår og hode på en kvinne som vender seg litt opp og bort
Kunstig intelligens gir nye muligheter for framtidens Helse-Norge.

Kunstig intelligens (KI) kan bidra til bedre diagnostikk og behandling, blant annet innenfor nyfødtomsorg, demens og hjerneslag. Men hvilke fallgruver og etiske utfordringer kan oppstå når vi tar i bruk teknologiske løsninger i helse- og omsorgstjenesten?

En rekke KI-verktøy utvikles og testes for tiden ut rundt om i norsk helsevesen og er enkelte steder også innført i klinisk bruk. Kan vi være sikre på at KI-en virker slik den skal til enhver tid? Hva er det som kreves for at vi skal lykkes i å utvikle og ta i bruk KI på en etisk og ansvarlig måte i helsesektoren?

Og ikke minst: Hva skjer egentlig på forskningsfronten og i helsesektoren når det gjelder KI i Stavanger?

I panelet:

Dag Årsland, professor ved King's College London og overlege ved Stavanger universitetssjukehus og forskningsleder. Bruker blant annet kunstig intelligens i et storstilt forskningsprosjekt som skal finne fram til en ny og gunstig metode for å diagnostisere demens lenge før symptomene oppstår.

Kjersti Engan, professor i informasjonsteknologi ved Universitetet i Stavanger og forskningsleder. Bruker kunstig intelligens for å analysere medisinske signaler og bilder ved forskning på medisinske problemstillinger og livreddende hjelp.

Linda Susanne Nyholm, professor i omsorgsvitenskap og leder for en forskergruppe for etiske løsninger i digitale helse- og omsorgstjenester (E-DigiCare)

Helle Sjøvaag, professor i journalistikk og leder for en forskergruppe som undersøker de digitale infrastrukturer i Norge

Velkommen til Forskningspub-spesial der vi også skal dele ut Universitetsfondets pris for fremragende formidling og samfunnsengasjement.

Åpningsarrangemenet finner sted på på Kafé Ask og Embla på nyåpnede Arkeologisk museum. Guttorm Andreasen er programvert, og i panelet sitter forskere fra UiS og SUS.