Forskerfrokost: Å rekonstruere fortiden med lingvistikk (EN)

Torsdag 7. november 2024 kl. 09:00-10:00,
Universitetsbiblioteket, Campus Ullandhaug.

Professor Merja Stenroos presenterer forskningsprosjketet LiTra som er tildelt EU’s mest prestisjefylte stipend

Publisert Sist oppdatert

Vi vet bemerkelsesverdig lite om den tidlige historien som formet de kjente europeiske språkene og kulturene. Selv om fremskritt innen genetikk har ført til nye debatter om befolkningens historie, kan de ikke fortelle oss noe om hvilke språk som ble snakket. I fravær av skriftlige kilder virker språk flyktig: endringer gjennom tidene visker tilsynelatende ut alle spor av tidligere tale.

Disse utslettelsene er imidlertid ikke fullstendige, da språkforandring alltid etterlater seg et spor av restformer. Et nytt femårig prosjekt ved UiS (LiTra), finansiert av Det europeiske forskningsrådet (ERC), vil fokusere på de små mønstrene av lavfrekvente former som vanligvis blir ignorert av lingvister, og utforske deres potensial til å gi språklige "fingeravtrykk" som muliggjør rekonstruksjon av mye eldre språk- og befolkningshistorie.

Vi skal studere spredningen av språklige og kulturelle grupper i det tidlige England – keltisk, skandinavisk og vestgermansk – gjennom mønstringen av minoritetsvarianter ("mikromønstre") i senere tekster. Prosjektet vil kombinere studiet av historiske dokumenter med nye metoder for korpusannotasjon basert på dyp læringsteknologi. Dette foredraget vil presentere hovedidéene bak prosjektet, som starter i januar 2025, og diskutere noen foreløpige eksempler.

Merja Stenroos er professor i engelsk språkvitenskap ved Universitetet i Stavanger. LiTra er det første forskningsprosjektet tilknyttet UiS som har mottatt stipend fra Det europeiske forskningsrådet (ERC).

Språk: Engelsk
Frokost blir servert