Tilrettelegging for studenter på Erasmus+-utveksling

Det er et mål at studenter med ulike funksjonsnedsettelser skal få ta del i Erasmus+-utveksling. Universitetet i Stavanger har forpliktet seg til å legge til rette for dette.

Publisert Sist oppdatert

Studenter med kronisk sykdom eller nedsatt funksjonsevne har ofte ikke de samme mulighetene som andre til å delta i utvekslingsaktiviteter. Erasmus+ programmet har et spesielt fokus på at alle studenter skal få anledning til å reise på utveksling.

Utsikt over hustak i solnedgang, storby i Belgia

Universitetet i Stavanger (UiS), i likhet med andre universitet og høgskoler som deltar i Erasmus+, har forpliktet seg til å legge til rette for studenter med spesielle behov eller som har nedsatt funksjonsevne.

Støtteordninger

Lånekassen

Du vil kunne søke om ekstra støtte for å dekke ekstrautgifter i forbindelse med utvekslingsoppholdet fra Lånekassen.

Erasmus+ tilleggsstipend for tilrettelegging

Erasmus+ tilleggsstipend er for studenter med nedsatt funksjonsevne som trenger tilrettelegging.

UiS har anledning til å søke om ekstra midler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Disse midlene skal dekke ekstrautgifter som ikke blir dekket av offentlige hjelpemidler/ støtte studenten har krav på å ta med seg fra Norge. Søknaden må dokumenteres med legeerklæring. Stipendet utbetales enten som månedlig fast sum eller etter dokumenterte utgifter.

Månedlig tilleggsstipend for studenter med færre muligheter

Følgende studenter kan få innvilget et tilleggsstipend på € 250 ekstra per måned:

• Studenter med barn under 18 år, uavhengig av om barnet er med på oppholdet.
  • Studenter med funksjonsnedsettelser og kroniske sykdommer som påvirker studiesituasjonen
  • Studenter med flyktningstatus

Du må hake av for at du ønsker "top-up for students with fewer opportunities" i stipendavtalen for å få tildelt tilleggsstipendet. Du vil deretter bli bedt om å dokumentere at du oppfyller et av de tre kravene, for eksempel ved å fremlegge legeattest. Kontakt Erasmus+ koordinator gjennom Utvekslingveilederen i Digital studentekspedisjon for mer informasjon.

Stiftelsen Sophies Minde

Stiftelsen Sophies Minde utlyser ett stipend som er øremerket studenter med bevegelseshemminger som tar bachelor- eller masterstudier. Stipendet kan også tildeles i forbindelse med utvekslingsopphold. Formålet med stipendet er å bidra til at flere studenter med nedsatt funksjonsevne tar høyere utdanning, samt å bidra til å lette gjennomføring av studiet.

Hjelp og råd fra Internasjonal seksjon

Dersom du har nedsett funksjonsevne eller kronisk sykdom, og er usikker på hvordan du kan gå fram for å gjennomføre et studieopphold i utlandet, kan du ta kontakt med Internasjonal seksjon gjennom Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon for å få hjelp og råd i prosessen. Tidlig dialog og kartlegging av tilretteleggingsbehov er med på å sikre best mulig tilrettelegging under utvekslingssoppholdet.

Merk at våre partnerinstitusjoner ber om å få tilsendt dokumentasjon på engelsk. Dersom du skal til en institusjon innenfor Erasmus+ kan du søke om midler for å få dekket utgifter til en godkjent oversetter. Ta kontakt med Internasjonal seksjon for mer informasjon om dette. Du kan også høre med din fastlege om vedkommende kan utstede et brev på engelsk som bekrefter innholdet i rapporten som beskriver tilstanden din.