UiS-utviklet app lærer sykepleiestudenter å sette sprøyter

Norske, engelske og spanske sykepleierstudenter kan ta i bruk en app når de skal øve på praktiske prosedyrer. Målet er å gjøre studentene tryggere før de skal ta disse i bruk i praksis.

Publisert Sist oppdatert
Sykepleierstudent bruker øvingsapp på telefonen til å trene på praktiske prosedyrer
Studenter kan enkelt bruke sjekklisten i appen for å sjekke at alle punkter i prosedyren er gjennomført. Foto: Elisabeth Tønnessen

Opplæring i riktig utførelse av praktiske prosedyrer er en sentral og tidkrevende del av sykepleierutdanningen. Derfor har lærere ved UiS sammen med NETTOP og internasjonale partnere utviklet en interaktiv app som gir sykepleiestudenter mulighet til å trene selvstendig på praktiske prosedyrer.

Målet er at appen skal være et digitalt læringsverktøy som kan forbedre studentenes kliniske ferdigheter og gjøre dem bedre forberedt til praksisstudier.

– Det er særlig viktig at studentene er trygge på prosedyrene før de skal i praksis hvor de må utføre prosedyrene, i tillegg til å ivareta pasienter i tidvis stressende eller komplekse situasjoner, forklarer prosjektleder Kristin Hjorthaug Urstad ved Det helsevitenskapelige fakultet.

Les også: Han trener prosedyrer to-tre ganger i uka med en app (sykepleien.no)

Behov for mengdetrening i ferdigheter

Sykepleiestudenter skal mestre prosedyrer som blant annet injeksjoner, stell av operasjonssår og måling av blodsukker og blodtrykk. Appen inneholder 14 ulike prosedyrer, og har flere funksjoner som demonstrasjonsfilmer, utstyrs- og sjekklister, og øvelser som skal hjelpe studentene i egentrening.

– Det kreves en betydelig mengde trening for å mestre de praktiske prosedyrene. Ved å bruke denne appen får studentene tilgang til sjekklister og demonstrasjoner av korrekt utførelse av prosedyrer, og kan dermed øve på egenhånd eller sammen med medstudenter uten tilsyn av faglærere, sier Urstad.

Appen har også en «stemmeguide» som forklarer steg for steg hvordan prosedyren skal gjennomføres. En nærhets-/lyssensor sørger dessuten for at studentene enkelt kan gå videre til neste steg. Uten å måtte berøre skjermen kan studentene dermed være sterile mens de øver på prosedyren.

Studentperspektivet sto sentralt i utviklingsfasen

Anne Charlotte Myrvold og Magnus Straume er to av tre studenter ved UiS som testet og bidro med brukerperspektivet i utviklingen av appen. De forteller at de har bidratt til utvikling av et verktøy de selv hadde hatt behov for, og som vil være nyttig i forberedelser til både praksisstudier og praktisk-muntlige eksamener.

– Flere sykepleiestudenter lager selv utstyrs- og sjekklister for de ulike prosedyrene for hånd. Denne appen vil forenkle ferdighetstreningen og spare tid for studentene, sier Straume.

I etterkant har lærere på sykepleierutdanningen også undersøkt sykepleierstudenters erfaringer med å bruke DigiSim under og etter trening på praktiske prosedyrer. Det ble i den forbindelse utviklet et undervisningsopplegg i ferdighetstrening som blant annet besto i å bruke appen. Studentene arbeidet i grupper og veiledet hverandre ved hjelp av appen.

I studien beskriver studentene appen som et nyttig verktøy, som er enkel å bruke, oversiktlig og lett tilgjengelig.

Om DIGISIM-appen

Appen DIGISIM kan enkelt lastes ned fra App Store og Google Play. Appen finnes i dag på tre språk: engelsk, spansk og norsk.

Appen er utviklet gjennom prosjektet DIGISIM (Development and implementation of a digital Skills Simulation App for European Nursing Education) i samarbeid mellom Universitetet i Stavanger, University of Nottingham og Universidad Católica de Valencia. Prosjektet har hatt økonomisk støtte fra Erasmus+ Strategiske partnerskap.

Professor i sykepleiefag
Det helsevitenskapelige fakultet
Avdeling for folkehelse
Kristin H. Urstad viser hvordan studenter enkelt kan ta i bruk øvingsappen DIGISIM når de øver på ferdigheter og prosedyrer (FIlm: NETTOP).