Nyutdannet i 2025? Bli en del av Deal Advisory!
Om stillingen
Vil du bistå virksomheter med finansielle og kommersielle analyser, M&A-rådgivning, strategi, verdivurderinger og finansiell modellering i forbindelse med transaksjoner og restruktureringer? Da er KPMG Deal Advisory stedet for deg!
Vår arbeidshverdag
I Deal Advisory skaper vi verdi for kunder gjennom analyser, rådgivning og strategiutvikling i forbindelse med transaksjoner. Du vil få varierte oppgaver som å identifisere muligheter, vurdere risiko og utvikle løsninger for både lokale og internasjonale kunder. Vi søker deg som setter pris på utfordrende arbeidsoppgaver, ønsker karrieremuligheter og trives i et inkluderende og sosialt miljø der vi spiller hverandre gode og leverer innovative løsninger.
Dette er Deal Advisory:
Transaction Services
Transaction Services-teamet jobber med finansiell selskapsgjennomgang (due diligence) i forbindelse med kjøp og salg av selskaper, børsnoteringer og fusjoner, samt annen rådgiving i forbindelse med transaksjoner. Vi kan tidvis jobbe med store informasjonsmengder der vi benytter ulike dataverktøy (data & analytics). Du vil blant annet jobbe med:
- Finansielle analyser som del av finansiell due diligence, med fokus på å identifisere de viktigste driverne for den historiske lønnsomhetsutviklingen (salg og lønnsomhet for virksomhetens linjer, produktlinjer, kundesegmenter, osv.).
- Identifisere forhold som påvirker kjøpspris, inkludert analyse og vurdering av underliggende lønnsomhet justert for eventuelle inntekter og kostnader av engangskarakter, arbeidskapital og selskapets netto gjeldsposisjon.
- Analyse av selskapets forretningsplan og underliggende antagelser.
- Finansiell rådgivning ved utforming av aksjekjøpsavtaler, for eksempel relatert til prisjusteringsmekanismer og earn-out.
Verdivurdering og finansiell modellering
Verdivurderingsteamet jobber med verdivurdering og finansiell modellering i forbindelse med strategiske beslutninger, tvister, forhandlinger, restrukturering, finansiering, finansiell rapportering og dokumentasjon for skatteformål. Du vil blant annet jobbe med å:
- Samle, systematisere og analysere store mengder data.
- Vurdere og presentere risiko, muligheter og usikkerhet på en pedagogisk og strukturert måte.
- Utvikle brukervennlige finansielle modeller og arbeidsbøker.
- Utarbeide verdivurderingsrapporter og presentasjoner.
- Presentere analyser og modeller for team og kunder.
- Identifisere feil og logiske brister i verdivurderinger.
Mergers & Acquisitions (M&A)
M&A-teamet arbeider med både store bedrifter som skal kjøpe opp, diversifisere eller selge virksomhetsområder, samt mellomstore bedrifter som trenger en industriell partner for videre vekst, skal selges eller endre eierstrategi. I tillegg bistår vi private equity-aktører ved både kjøp og salg av porteføljeselskaper. Typiske arbeidsoppgaver:
- Innhenting, systematisering og analyse av informasjon om utvalgte markeder, bransjer og selskaper.
- Utarbeidelse av selskapspresentasjoner, markedsføringsmateriell og markedsanalyser i forbindelse med salg av selskaper.
- Finansiell modellering, regnskapsanalyse og verdivurdering for å bistå kunde i kjøps- og salgsprosess.
- Kartlegging av mulige kjøpere og potensielle kjøpsobjekt («targets»).
- Bistand i forbindelse med fasilitering av kjøpermøter, due diligence, datarom, koordinering og forhandlinger.
Strategi
Strategi-teamet jobber med strategiprosjekter og kommersiell selskapsgjennomgang (commercial due diligence, CDD) i forbindelse med kjøp og salg av selskaper. Typiske arbeidsoppgaver:
- Strategiske analyser som del av kommersiell due diligence.
- Utforming av hypoteser, datainnsamling, analyse- og syntesearbeid, samt kundedialog.
- Kombinere kvantitative og finansielle analyser med kommersielle analyser.
Krav til søker
Hvem er du?
Vi ser etter deg som har motivasjon for å lære nye ting, har engasjement og trives med teamarbeid.
- Du har utdannelse, fortrinnsvis på masternivå, innen finans, industriell økonomi, strategi, økonomi og administrasjon, revisjon, IT/data eller andre relevante fagområder.
- Du har god forretningsforståelse, kreative problemløsningsevner og sterke analytiske evner.
- Du er samarbeidsvillig, ansvarlig og intitiativrik som kan kommunisere tydelig.
- Du har sterk skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk.
I tillegg er vi opptatt av at du skal få være den du er. Vi setter pris på ulik erfaring og nye perspektiver, og vi er overbevist om at dette gir bedre løsninger for oss og kundene våre. Hos oss vil du møte forskjellige mennesker med ulike behov. Felles for alle er at vi liker å jobbe og å skape verdi. Vi vil ta deg godt imot, uansett hvem du er!
Praktisk informasjon
- Oppstart er i august 2025.
- I søknadsprosessen blir du bedt om å laste opp CV, vitnemål og karakterutskrifter, både fra videregående og høyskole/universitet. Dersom du ikke har en karakterutskrift med de nyeste karakterene dine klar til søknadstidspunktet, legger du ved en skjermdump av karakterene.
- Vi ønsker at du svarer utfyllende på våre søknadsspørsmål. Det er ikke nødvendig å laste opp attester eller motivasjonsbrev.
- Når vi har mottatt søknaden din sender vi deg en bekreftelse på epost.
- Etter du har sendt inn din søknad vil du få en forespørsel fra vårt rekrutteringssystem om å verifisere din utdannelse gjennom vitnemålsportalen.
Vi kan tilby
Din utvikling er viktig for oss
I KPMG tror vi at du har det best på jobb når du får jobbe med oppgaver du mestrer og fagområder du brenner for. Vi vet også at vi skaper de beste løsningene når vi samler mennesker med ulik bakgrunn og kompetanse i våre team. Hos oss får du utvikle deg gjennom spennende prosjekter, nye utfordringer og tett samarbeid med kolleger som spiller deg god.
For oss er det viktig at overgangen fra studentliv til arbeidsliv blir så god som mulig. Derfor får alle nyutdannede hos oss tett oppfølging og blir en del av et utviklingsløp som gir deg faglig påfyll, introduserer deg for smarte og effektive arbeidsmetoder og lar deg knytte verdifulle relasjoner. Vi tror at tverrfaglige løsninger må til for å møte dagens og fremtidens utfordringer, og derfor vil du samarbeide tett med kolleger fra ulike fagområder. Som nyutdannet får du støtte fra din nærmeste leder, som hjelper deg med å sette mål for karrieren og gir veiledning i hverdagen. I tillegg følger du strukturerte programmer for kompetanseutvikling, som kombinerer praktisk erfaring i prosjekter med kurs, sertifiseringer og annen målrettet opplæring. Hos oss er din utvikling en prioritet.
Om bedriften
I KPMG Norge er vi om lag 1900 dyktige og engasjerte medarbeidere fordelt på 21 kontorer rundt om i hele Norge. Som et tverrfaglig kompetansehus tilbyr vi tjenester innen rådgivning, revisjon, skatt, avgift og forretningsjuss. Vi har erfarne fageksperter innen en rekke områder og sammen med vår bransjekunnskap og lokale ekspertise, hjelper vi våre kunder med å skape verdi.
I KPMG våger vi å stille spørsmål, utfordre, vise nysgjerrighet og si ting rett frem. Kun da forstår vi kundenes utfordringer og muligheter fullt ut, og slik blir vi i stand til å gi bedre råd.