Hva bør du tenke på når du velger land for utveksling?

Gjør deg kjent med mulige vertsland før du søker om utveksling.

Publisert Sist oppdatert

Når du skal på utveksling er det flere ting du må vurdere om er relevant for deg og din situasjon. Her har vi samlet noen av de viktigste punktene du bør se på før du søker om utveksling gjennom Universitetet i Stavanger (UiS).

Kirketårn og utsikt over Barcelona

Personlige vurderinger

Det kan være personlige hensyn du bør ta når du ser på mulige land for utveksling. Dette kan for eksempel være knyttet til minoritetsbakgrunn, etnisitet og religion, kjønn, legning og identitet, språk og kultur, klima, sikkerhet, funksjonsvariasjon, helsetilbud, medisiner og lignende.

Det er derfor viktig at du undersøker landene du er interessert i på forhånd og vurderer om det er faktorer som er relevante for din individuelle situasjon. Da kan du ta gode valg og vil være bedre forberedt til selve utvekslingsoppholdet.

Her er noen eksterne lenker som kan være nyttige:

Personlig økonomi

Det er viktig at du setter deg inn i kostnadsnivået i landene du vurderer å reise til. Husk at det kan være store variasjoner mellom ulike byer innenfor samme land, og du bør undersøke typiske levekostnader for studenter og gjerne se spesielt på bolig, dagligvarer, transport, aktiviteter og lignende. Dette er utgifter du vil ha i tillegg til reisekostnader og en eventuell studieavgift (skolepenger) ved vertsinstitusjonen.

Les mer om økonomi under utvekslingsoppholdet.

Akademisk frihet, aktivisme og sikkerhet

Som student fra Norge kan det være en stor overgang å skulle studere i et land hvor man gjerne ikke har like stor akademisk frihet; dette kan for eksempel innebære at enkelte tema eller synspunkt ikke er akseptert eller åpne for diskusjon. Du kan se nærmere på ulike land via Academic Freedom Index.

Dersom du opplever direkte eller indirekte press på din akademiske ytringsfrihet, eller rekrutteringsforsøk i forbindelse med etterretning, bør du varsle om dette gjennom UiS sitt varslingssystem Si ifra. Her kan du melde ifra om ting som har skjedd i undervisningen, mens du var i praksis, eller på fritiden så fremt det påvirker læringsmiljøet.

Du bør også være oppmerksom på at det er flere land hvor du som utvekslingsstudent ikke vil ha lov til å delta i politiske demonstrasjoner eller lignende. Dette kan føre til kansellering av visum og utvisning, og det er viktig at du er kjent med lovverk rundt dette.

Visum

Du må selv sjekke om du trenger visum for å dra på utveksling til landene du er interessert i. Dette avhenger som regel av hvilket statsborgerskap du har. Det er viktig å sjekke hvilken visumtype du trenger og hvilke faktorer som påvirker dette; det kan for eksempel ha noe å si om du skal ta studier eller praksis, eller hvor lenge oppholdet ditt skal vare.

Du må kontakte den relevante ambassaden eller tilsvarende dersom du har spørsmål om visum og søknadsprosessen. Dersom du allerede har blitt nominert til en vertsinstitusjon kan du også kontakte dem, for eksempel hvis du trenger dokumenter til visumsøknaden.

Husk å sjekke utløpsdato for passet ditt og eventuelle krav til hvor lenge det må være gyldig etter hjemkomst.

Vaksiner

Det er viktig at du holder deg oppdatert på hvilke vaksiner som kreves eller anbefales for land du ønsker å reise til. Denne informasjonen kan du finne på Folkehelseinstituttet sine nettsider for smittevernråd ved reiser.

Dersom du skal i praksis kan det være krav om spesifikke vaksiner. Så snart du har fått svar på din søknad om utveksling og vet hvor du skal reise, bør du kontakte instituttet ditt og vertsinstitusjonen for å få mer informasjon om eventuelle vaksinekrav for praksisperioden.

For å få best mulig virkning av vaksinene bør du starte med vaksinasjon i god tid før avreise.