Søkertallene til master i barnehagevitenskap ved UiS gikk opp med 44 prosent fra forrige gang, i sterk kontrast til nedgangen til barnehagelærerutdanningene som på landsbasis gikk ned med 25,5 prosent. I alt var det 52 som søkte seg til de 20 ledige plassene på masterstudiet.
– Årets søkertall til master i barnehagevitenskap er svært gledelig lesning. Det betyr at mange flere barnehagelærere kommer tilbake med styrket faglig kompetanse til barnehagene, noe som sikrer økt kvalitet for barna, sier Margrethe Jernes, studieprogramleder for Master i barnehagevitenskap ved UiS.
Ser fordeler med å ta en master
Jernes ser klare fordeler ved å gå videre på masterstudier etter endt bachelor.
– En master gir økte karrieremuligheter og interessante oppgaver innenfor barnehagesektoren. Det kan omfatte arbeid innen offentlig forvaltning, undervisning på videregående, og i høyskole- og universitetssektoren. En master er også grunnlaget for videre forskerutdanning, om man ønsker å gå i den retningen. Ikke minst vil en som gjennomfører master i barnehagevitenskap få muligheter for varierte og spennende arbeidsoppgaver i barnehagen der behovet for veiledning av medarbeidere og ledelse av prosjektarbeid er stort, forteller studieprogramlederen.
Samlingsbasert
Det er opptak til master i barnehagevitenskap ved UiS hvert andre år, og i år ønsket 52 studenter å få plass på dette studiet som har 20 studieplasser.
Høstens nye masterstudenter ved UiS har tre samlinger som hver strekker seg over fire dager. Samlet sett er det 24 timer med undervisning det første studieåret. I det andre året er det mindre undervisning, men her skal studentene på et utenlandsbesøk. Det er også i det andre studieåret at arbeidet med masteroppgaven starter.
-Vi har fått tilbakemelding fra studentene på at fagstoffet kjennes relevant og spennende, og håper selvsagt at studentene som nå er i gang vil oppleve det samme, sier Jernes.
Møt masterstudenter i barnehagevitenskap
Mer fra Institutt for barnehagelærerutdanning
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
Forskningsprosjekt skal bidra til innsikt i hvordan vi kan forberede barnehager på framtidige pandemier
Forskningsprosjektet EXPECT har som mål å utvikle kunnskap om erfaringene og konsekvensene av koronapandemien, slik at n...
Har utviklet praksissimulator for kommende barnehagelærere
Praksis er en avgjørende del av barnehagelærerutdanningen, men uforutsette hendelser, som en pandemi, kan resultere i at...
Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre
Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...
Kjersti Velde Helgøy er ny førsteamanuensis ved KSU
Skal arbeide med NB-ECEC-prosjektet og se nærmere på behov for kunnskapsoversikter om høyere utdanning.
FILIORUM-forskere del av nytt nordisk forskningssamarbeid
FILIORUM blir en sentral partner i et nytt prosjekt som skal gi kunnskap om hvilke barnehagepraksiser som bidrar til høy...
Vellykket gjennomføring av jubileumsutgaven av Norsk barnehageforskningskonferanse
Nærmere 200 deltakere fra hele Skandinavia deltok på den årlige barnehageforskningskonferansen i Stavanger 24.-26. oktob...
50 år med barnehagelærerutdanning i Stavanger
Det begynte med undervisning i mørke kjellerlokaler. I dag har Universitetet i Stavanger et av landets ledende kompetans...
Nytt tilbud til studenter med norsk som andrespråk
Nå skal studenter som har norsk som andrespråk få tilbud om ekstra oppfølging. Ordningen tar sikte på å gi studentene et...
Inkluderende forskningsprosjekt skal se nærmere på de matematiske utfordringer utviklingshemmede møter i dagliglivet
UiS-forskere skal utvikle matematikkressurser som hjelper barn med utviklingshemning å få den nødvendige matematiske for...
Kjønn spiller en rolle i hvordan fysisk aktivitet fremmes i barnehagen
En ny studie fra barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger viser at mannlige og kvinnelige barnehageansatte stimul...
UiS-ansatt nominert til «Årets barnehageinspirator»
Per Einar Sæbbe underviser i samfunnsfag og fordypningen i organisasjon og ledelse på barnehagelærerutdanningen ved Univ...
Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?
Ein forskar fortel at ho høyrer barnehagetilsette ofte seier det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkje...
NordForsk-midler til prosjekt om digital lek i barnehagen
Barnehageforskere fra Universitetet i Stavanger har mottatt midler fra NordForsk til et samarbeidsprosjekt som skal unde...
PUST - Profesjonsfaglig utviklingsprosjekt i Stavanger og Tromsø
PUST er et treårig forskningsbasert kompetansehevingsprosjekt hvor målet er å utvikle og styrke barnehagepersonalets pro...
Mia skal forske på inkludering og teknologibruk i barnehagen
Mia Johansen (26) har nettopp signert en historisk kontrakt som medforsker i forskningsprosjektet DiCoTe ved Universitet...
Fjerde utgave av Norsk Barnehageforskningskonferanse vel gjennomført
26. – 28. oktober 2022 inviterte BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet til den årlige ba...
Digitalt bibliotek for ukrainske barn vokser stadig
Da krigen brøt ut i Ukraina og mange ukrainske barn og deres familier ble drevet på flukt, tok barnehageforskere ved Uni...
Elefantteateret: Et etterlengtet kulturtilbud for de aller minste
Ett år er gått siden Elefantteateret åpnet dørene for aller første gang. Siden da har teateret, som drives av FILIORUM-f...