Teater og dramakommunikasjon – årsstudium

Vil du skape kunst og kultur som inkluderer og engasjerer barn og unge? Ønsker du å utforske, fremføre og bruke teater i ulike sammenhenger og kontekster? Da er dette ettårige programmet det perfekte stedet å starte!

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Studiepoeng

60

Antall studieplasser

15

Undervisningsspråk

Engelsk

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Spørsmål om opptak kan sendes opptak@uis.no

Poenggrense

2024: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak

I årsstudiet blir du utfordret til å utforske din egen kunstneriske stemme. (Foto: Pia Wall)

Om studiet

Årsstudium i teater og dramapå UiS var et fantastisk år både faglig, sosialt og personlig. Jeg fikk et innblikk i et bredt spekter av utrykksformer innenfor drama og teater, som ga meg viktig erfaring for veien videre. Nysgjerrigheten og mestringsfølelsen jeg satt igjen med etter dette året var avgjørende for veien videre i teaterverdenen.

Endre Sannes Hadland, tidligere student

Hva kan du bli?

Dette årsstudiet lærte meg utrolig mye. Jeg utviklet meg som pedagog, som kunstner og som medmenneske ‒ det er et år jeg aldri ville vært foruten! Gode forelesere som er tett på studentene, god variasjon mellom praktisk og teoretisk arbeid. Utrolig gøy å utvikle seg teaterfaglig samtidig som man også jobber pedagogisk og metodisk rettet. Vil anbefale studiet på det varmeste både til lærerstudenter og til de som vil utvikle sin teaterfaglige side og kompetanse.
 

Karoline Enoksen, tidligere student ved teater- og dramakommunikasjon årsstudium.

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatoriske emner

    • Teater og drama

      Første år, semester 1

      Teater og drama (MGL0080)

      Studiepoeng: 30

    • Teater og drama i interkulturell kontekst

      Første år, semester 2

      Teater og drama i interkulturell kontekst (MGL0083)

      Studiepoeng: 30

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Kunnskaper

En kandidat med fullført og bestått emne har kunnskap om:

  • Sentrale retninger og uttrykksformer i teater, drama og teater pedagogikk og anvendt teater i kunst og kulturfeltet, skole og samfunnsliv
  • Ulike skuespill teknikker, arbeidsformer, dramaturgi og regi metodikk, som utgangspunkt for skapende scenisk arbeid
  • Sentrale retninger i interkulturell arbeid i kunst og kulturfeltet, skole og samfunnsliv
  • Kunstfaglig arbeid som inkluderer barn og unge i en interkulturell kontekst
  • Evnen til å fungere effektivt på tvers av kulturer, å tenke og handle hensiktsmessig, og å kommunisere og samarbeide med mennesker fra forskjellige kulturelle bakgrunner – enten hjemme eller i utlandet.
  • Estetiske læreprosesser via drama og teater som en forutsetning for læring
  • Sentrale trekk innen utviklingen av teateret som kunstform, ulike retninger innen drama og teater som kunstfag i skolen og anvendt teater i ulike samfunns kontekster
  • Tverrfaglig arbeid og metoder i kunstfaglig arbeid.
  • Formidling, kommunikasjon, samarbeid og innovasjon
  • Relevante forskningsmetoder inne fagfeltet
  • Teknologiske virkemidler og nye medier i det skapende arbeidet innen teater, drama og teater pedagogikk og anvendt teater

Ferdigheter

En kandidat med fullført og bestått emne kan:

  • Mestre grunnleggende ferdigheter i skuespillerteknikk, regi, dramaturgi med særlig vekt på å skape egne teaterproduksjoner i ulike kontekster
  • Mestre grunnleggende kunnskap om konseptutvikling, komposisjon og sceniske virkemidler i regiarbeid
  • Mestre grunnleggende ferdigheter i ulike arbeidsmåter i teatret, som metoden for handlende analyse og ulike “devising” prosesser
  • Kunne beskrive, fortolke og vurdere kunstnerisk og skapende arbeid og kunne anvende denne kunnskapen kritisk og konstruktivt i tilbakemeldings situasjoner
  • Mestre grunnleggende ferdigheter i drama og teater pedagogikk og anvendt teater
  • Kunne kritisk reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i anvendt teaterarbeid
  • Ha utviklet et reflektert og erfaringsbasert forhold til drama- og teaterfaglig undervisning
  • Mestre grunnleggende ferdigheter i skuespill og teaterproduksjon, drama og teater pedagogikk og anvendt teater i en interkulturell kontekst
  • Legge til rette for dybdelæring og estetiske læreprosesser via drama og teaterfaget i en interkulturell kontekst
  • Planlegge, gjennomføres og evaluere teaterproduksjoner, drama og teater faglige undervisningsopplegg og anvendt teater i tverrfaglige sammenhenger i kunst og kulturliv, skole og samfunnsliv
  • Beherske og aktivt bruke digitale verktøy i teaterproduksjoner, drama og teater pedagogikk og anvendt teater, samt i teoretisk, praktisk og kunstneriske formidling
  • Kunne anvende relevante forskningsmetoder knyttet til fordypningsoppgaven

Generell kompetanse

En kandidat med fullført og bestått emne:

  • Skal kunne planlegge, utvikle og skape teaterproduksjoner i kollektive kunstneriske prosesser i kunst og kulturfeltet
  • Kunne anvende teaterets formspråk i utvikling av forestillinger for, av og med barn og unge og ulike samfunnsgrupper
  • Være tett på samfunnsutfordringer og dets mangfold ved å skape kunst og kultur som inkluderer og engasjerer barn og unge
  • Skal kunne planlegge, utvikle og lede drama og teater pedagogisk arbeid i en interkulturell kontekst i skole og utdannings institusjoner
  • Skal stimulerer til engasjement, skaperglede og utforskertrang hos elever gjennom bruk av drama og teater som estetisk læreprosess i skolen
  • Skal kunne utforske samfunns relevante problemstillinger og fremme sosial utvikling gjennom anvendt teater som verktøy, med fokus på demokrati og medborgerskap.
  • Ha kompetanse i en interkulturell tilnærming i arbeidet, å kunne kombinere det kognitive, det fysiske og det emosjonelle/motivasjonelle som avgjørende aspektene for å forstå ikke bare ytre atferd, men også de uskrevne normene som former ulike kulturer.
  • Ha kompetanse i endring og utviklingsprosesser

dunkelt lys, mennesker på en scene

Foto: Pia Wall.

dunkelt lys, i forgrunnen ryggen av en gutt med caps, en overhead som lyser, i bakgrunnen et skyggebilde som dannes på veggen

Foto: Pia Wall.

ryggen av en gutt med caps og et kontrollbord med knapper, i bakgrunnen en scene

Foto: Pia Wall.

i oransje omgivelser og lys står en gruppe mennesker med hendene over hodet, skyggebilde av en tordensky på veggen de står mot

Foto: Pia Wall.

i oransje omgivelser og lys står en kvinne og holder en hånd opp mot en vegg, skyggebilde av frosk vises på veggen

Foto: Pia Wall.

fire mennesker sitter og lener seg mot hverandre, alle ser opp i samme retning

Foto: Pia Wall.

mot svart bakgrunn står en mann, en kvinne står litt lenger bak

Foto: Pia Wall.

Svart/hvitt-motiv av mann som sitter på et golv med den ene foten over den andre. Hviler hodet på knyttneve under haken.

Foto: Pia Wall.

en gruppe mennesker står i et rom med draperte vegger. Alle ser og peker i samme retning opp mot taket

Foto: Pia Wall.

kvinne ser i kamera og holder en mikrofon

Foto: Pia Wall.

Instruktør med ryggen til instruerer tre dramastudenter på en scene

Foto: Pia Wall.

Jente med kort lyst hår smiler og deltar i teaerforestilling

Foto: Pia Wall.

Dramastudentar ved universitetet i Stavanger i førestillinga

Foto: Pia Wall.

Dramastudentar ved UiS i førestillinga

Foto: Pia Wall.

Bilde av jente med flosshatt og klovnenese på en scene.

Foto: Pia Wall.

Gruppe med skuespillere på sitter på et sett.

Foto: Pia Wall.

En dame står med en arm i været og med en mikrofon i den andre hånden.

Foto: Pia Wall.

To dramastudenter står blant hengende cd-plater.

Foto: Pia Wall.

Dramastudent sitter på en scene ikledd kostyme.

Foto: Pia Wall.

Kvinne står på et sett. Det er to andre personer i bakgrunnen.

Foto: Pia Wall.

Foto: Pia Wall.

En gruppe personer danser på en scene.

Foto: Pia Wall.

Fem dramastudenter står oppstilt på en scene.

Foto: Pia Wall.

Fagmiljøet for teater og dramakommunikasjon

Førsteamanuensis i drama og teater
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Universitetslektor
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Universitetslektor
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk